De kranten hebben het zwaar te verduren. De komst van Internet zorgde al voor zware tijden van de kranten, maar met de kredietcrisis er bovenop is het moeilijk te overleven. In 2008 hadden de kranten via adverteerders nog inkomsten van maarliefst 1,6 miljard euro. Maar vooral de inkomsten van adverteerders lijken volledig te zijn ingestort, en dat voelt de sector zwaar. In 2009 zullen de inkomsten met ruim 17% dalen!
Maar niet alleen de kranten hebben het zwaar te verduren. Na jaren dat de tijdschriften in stijging waern wat betreft de reclameinkomsten dalen deze drastisch in 2009. Nu moet de tijdschriftenbranché maarliefst 14,5% inleveren vergeleken met 2008! Maar het is niet realistisch om met de wijzende richting te wijzen richting de kredietcrisis. Want tegelijkertijd blijven de reclameinkomsten bij entertainmentsites nog wel steeds stijgen. De kranten gaan gebukt onder het gratis nieuwsaanbod van het internet. De lezers haken af, ze willen niet langer meer betalen voor iets dat ze online gratis kunnen krijgen. Hierme lijkt een einde te komen aan een tijdperk van kranten. Vanuit de overheid wordt er gekeken of door middel van subsidies misschien de kranten een extra steuntje in de rug kunnen krijgen.
De toekomst voor de drukmedia is dus onzeker, terwijl de websites, die zij ook vaak hebben, in waarde en inkomsten blijven stijgen. Hoe lang zit Nederland nog met een krantje aan het ontbijt?