• RSS
  • Facebook
  • Twitter

contactcenterWebsites met een klant perspectief hebben heel kort samengevat maar één doelstelling. En die doelstelling luidt: Hoe bereiken we onze doelgroep en hoe stellen we onze bezoekers/klanten tevreden?

Dit perspectief lijkt toch heel erg moeilijk om ook daadwerkelijk te meten. De uitdaging is om zo veel mogelijk publiek naar de site te trekken, de bezoekers optimaal te informeren en te adviseren en hem vervolgens te verleiden bepaalde acties te ondernemen. Met het klant perspectief is het vooral belangrijk om te weten hoe je klanten terug kunt laten komen.

De eerste stap is het uitzoeken van de kerndoelgroepen, en hoe je deze doelgroep het beste kunt bereiken. Zodra deze doelgroep via een advertentie is gevonden moet de bezoeker ook meteen geïnteresseerd raken in het product. Vervolgens moeten de bezoekers van het kijken overstappen naar kopen. Zodra dit gebeurd is komt het belangrijkste deel van de klant perspectief, goede en snelle service. Als de klant zich persoonlijk voelt betrokken met de onderneming is de stap voor een volgende aanschaf velen malen kleiner.

Als je de bezoekers omzet naar percentages en bekijkt hoeveel percentage van de bezoekers ook een product kopen kun je bekijken hoe groot het succes is van het omzetten van kijken tot kopen. In  vaktermen noemt men dat de conversierol. Vervolgens kun je de klant betrokken laten raken, dit kun je meten in de mate van deelname of van verspreiding. Vervolgens kun je de gebruikerservaring en tevredenheid meten door middel van de bezoekduur op de website of door het aantal pagina’s per bezoek, en de terugkerende bezoekers.

Om het klant perspectief te meten gebruiken heel veel mensen een enquête. Echter geeft zo’n enquête nooit 100% het volledige weer van de bezoekers. Meestal reageren alleen de klanten die zeer enthousiast zijn, of zeer negatief, op de enquête. De gemiddelde bezoeker klikt deze enquête meerdere malen weg, of het wekt irritaties op. Dit gebeurd vaak, terwijl door middel van de statistieken van de website en de administratie bij elkaar te liggen er al een heleboel duidelijk wordt.


Populair

sbs6

Is Nederland SBS-mar

In 2006 werd SBS een serieuze concurrent binnen omroepland toen ...

Exclusief interview

Dagelijkse leven Onze bezoekers waren voornamelijk erg geïnteresseerd in de personen ...

ReclameBlik: Bier

We beginnen bij de marktleider van de biermarkt. Heineken. Heineken ...

Positiviteit: Mannen

We nemen weer even de bouwvakkers als voorbeeld. Zij staan ...

Welkom op het Strate

Anno 2009 is het hebben van alleen een website niet ...