Morgen is het 1 oktober. Dit betekend dat voor de wereld van marketing er veel gaat veranderen. Dan gaat namelijk de nieuwe wetgeving in werking. In de wetgeving telt vanaf morgen:‘Het gebruik van automatische oproepsystemen zonder menselijke tussenkomst en elektronische berichten (fax, email, sms) voor het overbrengen van ongevraagde communicatie voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden aan abonnees (particuliere en zakelijke ontvangers) is toegestaan als hiervoor voorafgaande toestemming is verleend (opt-in)‘.
Mailcampagnes zijn zeer effectief, omdat het een ideale methode is om uw doelgroep goed te bereiken. Echter is het niet meer toegestaan om zomaar willekeurig mensen te gaan e-mailen. Hiervoor moet een bedrijf dus voortaan toestemming hebben. In wettelijke zin gezegd:’elke vrije, specifieke en op informatie berustende wilsuiting waarmee de betrokkene aanvaardt dat van hem betreffende persoonsgegevens worden verwerkt’. Dit betekend dat u voorafgaande toestemming nodig hebt om uw zakenrelaties commerciële, charitatieve of ideële marketing (en fax) te sturen. Dit geld voor alle adressen die nu al in uw bestand zitten, maar ook die later aan het bestand na 1 oktober worden gevoegd. Dit is de reden waarom velen bedrijven vandaag, of eerder, mails sturen om toestemming te vragen of ze u ook verder in de toekomst op de hoogte mogen blijven houden! Dit mag nog tot 1 oktober. Vanaf morgen is het dus ook verboden om relaties een e-mail te sturen om daarin toestemming te vragen voor het versturen van e-mail marketing. Hiervoor is toestemming nodig, en deze toestemming moet echt actief worden gegeven. Dus dit mag ook niet meer verwerkt zitten in de algemene voorwaarden.
Er is wel een uitzondering. Bedrijven die de adresgegevens hebben ontvangen door een transactie mogen wel aanbiedingen van soortgelijke producten verkopen. Voor het lanceren van een mailcampagne ná morgen is het verstandig om contact op te nemen met mail-campagne.nl. Zij kunnen u verder helpen en aan alle wensen voldoen, om voordelig en legaal een mailcampagne te lanceren.