Het is vandaag 1 oktober. Een dag die marketeers nog lang zal bij blijven. Vandaag is het gebruik van telemarketing en mailmarketing namelijk flink aan banden gelegd. Ongewenste telefoontjes zijn verboden, en ook mailmarketing is flink aangepakt.
Gisteren was het een stormloop op het gebied van mailmarketing. Duizenden bedrijven stuurden e-mails met daarin de vraag of ze toestemming krijgen om ook vanaf vandaag te mogen blijven e-mailen. De Consumentenbond is een grote actie gestart om zo de consumenten te laten afmelden voor de velen vormen van marketing. Zij organiseren deze week de Nationale Afmeldweek. Het bel-me-niet-register is al door duizenden in gebruik genomen. In tegenactie tot het Bel-me-niet-register heeft de Consumentenbond het Bel-me-wel-register geopend. Het bel-me-niet-register is onbereikbaar geworden, door de grote belangstelling.
Vanaf vandaag mogen er ook geen commerciële e-mails meer worden verzonden, zonder nadrukkelijke toestemming van de ontvanger. En volgens onderzoekers heeft dit spamverbod ook totaal geen effect. Dit aangezien een groot deel van de spam vanuit het buitenland komt. Voor meer informatie over mail-campagnes kunt u terecht op mail-campagne.nl.