Puzzelen is voor duizenden mensen een grote hobby. Maar toch kan het een grote bron van irritatie worden als blijkt dat je eerst moet puzzelen voor je de informatie krijgt die je wilde. Dit heeft alles te maken met gebruiksgemak. En gebruiksgemak is daarom ook een heel belangrijk ingrediënt voor een succesvolle website. Dit noemt men het website perspectief.
Gebruiksgemak op het Internet is te bekijken over drie sleutelbegrippen. Die sleutelbegrippen zijn efficiëntie, effectiviteit en tevredenheid. Bij de efficiëntie kun je bekijken wat de inspanningen zijn van een bezoeker voor deze een bepaalde handeling kan uitvoeren. Is de informatie bijvoorbeeld snel genoeg te vinden? In de effectiviteit is het vooral belangrijk om te weten of de gebruiker ook in staat is om de doelen op de website te bereiken. Is de informatie die de gebruiker zocht ook wel beschikbaar en volledig op uw site? Last but not least: de tevredenheid. Is de gebruiker van de website tevreden over de informatie die hij heeft gevonden, en zijn er geen problemen opgetreden tijdens het uitvoeren van de taken. Helaas zijn er ook nog steeds webmasters die er vanuit gaan dat er maar één browser is: Internet Explorer. Dat is inderdaad wel de grootste browser met 69,8%, maar inmiddels gebruikt 20,8% van de Internetgebruikers FireFox. En ook zijn er nog gebruikers die hebben gekozen voor Opera, Safari of Google Chrome. Dus ook van belang om ervoor te zorgen dat uw website voor iedereen goed zichtbaar is. En niet dat je in een andere browser verkeerde of verdraaide pagina’s krijgt, met alle irritaties van dien.