• RSS
  • Facebook
  • Twitter

telemarketingOndanks felle kritiek op het spamverbod, schijnt het wel de vruchten af te werpen. Gisteren is het spamverbod in werking gegaan in Nederland. Sinds gisteren is het verboden om als telemarketeer zomaar iemand te bellen, zonder daar echt toestemming voor te hebben. Ook dienen telemarketeers duidelijk het Bel-me-niet-register aan te kaarten bij de gebruikers. Ook zijn mailcampagnes behoorlijk aangescherpt.

Vandaag is ‘the day after’. Een dag later is al goed te zien wat het resultaat is van deze ingang van de nieuwe wetgeving. En vooral kritiek heeft de overhand. Zo is de website Bel-me-niet al sinds gisteren overbezet. Consumenten kunnen zich al uren niet uitschrijven voor telemarketing. Hadden de makers zich daar niet beter op moeten voorbereiden. Maar ook de tegenactie van het Bel-me-wel-register. Zo wordt er gereageerd op belmewel.nu als:”callcenter zijn gewoon goede bedrijven. ik vind dat er door de overheid weer meer werkeloosheid word gecreërd. het gaat toch nergens over verkoop moet kunnen en de klant heeft zelf de mogelijkheid om nee te zeggen”. En dat is de reactie van de meeste telemarketing bedrijven ook. De verwachting is dat de omzet van velen telemarketeers zullen dalen, waardoor er ontslagen vallen. Daarnaast reageert ook iemand:”Voorheen was er het Infofilter. Iedereen die echt niet gebeld wilde worden kon zich daar inschrijven. Alleen het probleem van Nederland was dat niemand dat wist. De overheid had ook daar in kunnen investeren om dat bekend te maken onder de bevolking. Dan had je zowel het volk, als de branche bespaart!”.

Maar ook in de mailboxen is er wel degelijk wat veranderd. Volgens maildefenders blijkt dat het aantal spammails aanzienlijk zijn gedaald. Naar verwachting zal er pas over 3 maanden echt gekeken kunnen worden of het spamverbod negatief heeft uitgepakt voor de branche.


Populair

sbs6

Is Nederland SBS-mar

In 2006 werd SBS een serieuze concurrent binnen omroepland toen ...

Exclusief interview

Dagelijkse leven Onze bezoekers waren voornamelijk erg geïnteresseerd in de personen ...

ReclameBlik: Bier

We beginnen bij de marktleider van de biermarkt. Heineken. Heineken ...

Positiviteit: Mannen

We nemen weer even de bouwvakkers als voorbeeld. Zij staan ...

Welkom op het Strate

Anno 2009 is het hebben van alleen een website niet ...