• RSS
  • Facebook
  • Twitter

geheimberichtOpnieuw is er een grote kraakactie aan het licht gekomen. Bij één van de leden van onze redactie kwam vanochtend een bericht binnen van ‘Geheim-bericht’. In dit bericht lijkt het heel onschuldig, een mailtje afkomstig van een bekende. Echter zit er achter deze gehele actie een heel groot risico. Bij het openen van de link en de e-mail wordt namelijk meteen gevraagd naar een e-mailadres en wachtwoord. Vervolgens gaat iedereen de fout in.

De afgelopen tijd zijn er duizenden inloggegevens gelekt op het Internet. Van zowel gebruikers van Hotmail, Yahoo als GMail verschenen inloggegevens op het Internet. Ze hadden echter allemaal gemeen dat ze de mail ontvingen via een kennis. Het is een groots opgezette phishing actie. U ontvangt een mail met daarin de tekst als ‘Beste (naam), Je hebt van (naam bekende) een geheim bericht ontvangen. Je kan naar je bericht gaan door op de onderstaande link te klikken. (…) Veel plezier met jouw geheime berichtje!’. Een actie die zich vooral richt op jongeren. Jongeren worden nieuwsgierig en klikken vervolgens op de link, als de inloggegevens worden gevraagd worden deze ook ingevuld. De inloggegevens worden vervolgens gebruikt om zo ook alle contactpersonen van u een zelfde mail te sturen.

Na het verontrustende mailtje hebben we onderzoek gedaan, en op het Internet blijken er velen slachtoffers te zijn. Hieruit bleek ook dat het niet de eerste keer is van de maker van geheim-bericht. De maker heeft meerdere soortgelijke projecten gehad, hiervoor heeft hij ook een boete opgelegd gekregen van € 85.000,-. Maar helaas gaat dhr. R. Rijners, momenteel woonachtig in Rhoon, gewoon door met deze projecten.

Wij raden iedereen aan om soortgelijke mails meteen te verwijderen, dus niet openen en ook nooit uw telefoonnummer of inloggegevens prijs gegeven. Komt deze blog voor u te laat? Verander dan zo spoedig mogelijk uw wachtwoord, en scan uw computer op virussen, spyware e.d.

Categories: Actueel, Advies, Communicatie

Populair

sbs6

Is Nederland SBS-mar

In 2006 werd SBS een serieuze concurrent binnen omroepland toen ...

Exclusief interview

Dagelijkse leven Onze bezoekers waren voornamelijk erg geïnteresseerd in de personen ...

ReclameBlik: Bier

We beginnen bij de marktleider van de biermarkt. Heineken. Heineken ...

Positiviteit: Mannen

We nemen weer even de bouwvakkers als voorbeeld. Zij staan ...

Welkom op het Strate

Anno 2009 is het hebben van alleen een website niet ...