Na ruim een jaar lijkt het erop dat er weer wat licht in de tunnel zichtbaar wordt. De consumenten krijgen meer vertrouwen in de toekomst en durven ook weer langzaam aan wat meer uitgaven te doen. Dit blijkt uit onderzoek van het CBS. Volgens de gemiddelde consument zullen de komende 12 maanden er beter uit gaan zien. En met dit gewonnen vertrouwen is de kans ook groter dat consumenten meer durven uit te geven.
Het dieptepunt van het consumentenvertrouwen was in het vierde kwartaal van 2008. Gemiddeld was Nederland erg negatief over de komende 12 maanden, en waren zij bang dat 2009 een rampzalig jaar zou worden met velen ontslagen en velen bezuinigingen. Inmiddels zijn er ook ontslagen gevallen, maar toch blijkt uit het onderzoek dat gemiddeld gezien de kredietcrisis niet zo zwaar was dan door de consumenten werd verwacht. Voor de huizenmarkt is het ook erg van belang dat het consumentenvertrouwen weer snel toe neemt. Want dan zullen er ook eerder grote uitgaven worden gedaan voor bijvoorbeeld een huis.