• RSS
  • Facebook
  • Twitter

heinekenOm de bezoekers op uw website meer tot de categorie merkevangelisten te laten behoren wordt de term engagement gebruikt. Deze term is in Amerika al bekend, in Nederland loopt dat nog een klein beetje achter. Deze term staat voor de betrokkenheid bij het product, of eigenlijk het werkwoord betekend het vergroten van de betrokkenheid van de gebruiker tot de website. Maar ook de methodes van engagement lopen in Nederland nog ver achter vergeleken met Amerika.

Als bedrijf kun je verschillende doelen hebben om engagement toe te passen. Zo doen veel ondernemers het voor de bezoeken, om de frequentie van de bezoekers te verhogen. Maar er zijn ook bedrijven die met engagement hopen op feedback. Via deze methode kunnen ze kijken wat de eventuele verbeterpunten zijn voor het product of de dienst die ze aanbieden. Als er uitgebreidere mogelijkheden zijn, door middel van een forum e.d., is vaak de doelstelling om een co-creatie te creëren. Dit is om een soortgelijk nieuw product te lanceren, en als ware brainstorm je met je eigen doelgroep. Maar ook kan het te maken hebben met de merkbeleving. Bij een bedrijf als Amstel is dat bijvoorbeeld erg het geval. Op de website is amper plaats voor informatie over het product, maar hebben zij een online café geopend. Hier kun je praten met gebruikers van Amstel. Zo vindt er mond-tot-mondreclame plaats op de eigen website, en wordt de merkbeleving vergroot.

De website van Heineken pakt dat bijvoorbeeld aan door een marketingcampagne te lanceren met als onderwerp:‘maakt uitgaan nog leuker’. Ze wekken het idee, voornamelijk via de website met het aanbieden van muziek en sfeer, dat met een Heineken-consumptie het uitgaan écht gezelliger wordt! Maar ook kan een website er voor zorgen dat er na een eerste aanschaf contact blijft met de klant, via een online nieuwsbrief of via de website, dit noemt men dan klantretentie. Eigenlijk een term voor het verlengen van de klantlevenscyclus. En last but not least: kan het realiseren van de omzet een belangrijk doel zijn voor engagement. Om gewoon simpelweg de verkoop te stimuleren van het product. Dit is waarschijnlijk het belangrijkste doel, alleen doet iedere website dit op zijn eigen manier. De één doet het indirect, en de ander weer liever via een directe weg.


Populair

sbs6

Is Nederland SBS-mar

In 2006 werd SBS een serieuze concurrent binnen omroepland toen ...

Exclusief interview

Dagelijkse leven Onze bezoekers waren voornamelijk erg geïnteresseerd in de personen ...

ReclameBlik: Bier

We beginnen bij de marktleider van de biermarkt. Heineken. Heineken ...

Positiviteit: Mannen

We nemen weer even de bouwvakkers als voorbeeld. Zij staan ...

Welkom op het Strate

Anno 2009 is het hebben van alleen een website niet ...