We hebben u al wat kennis laten maken in de wereld van co-creaties. Hoe het in zijn werk gaat, en waarom bedrijven op deze manier werken. Maar dat laatste willen we nog wat verder verduidelijken, en daarom bekijken we in deze blog de voordelen van co-creaties. Natuurlijk de voordelen van de producent, maar uiteraard ook de voordelen van de consument!
Aller eerst zorgt deze innovatieve methode voor veel besparingen op bijvoorbeeld een marktonderzoek, maar ook vergroot het de betrokkenheid van de gebruiker en de klanten. Daarnaast vergroot deze methode dat de producten aansluiten op de wensen van de doelgroep. Maar ook heeft het een viraal effect, want de mede-creatoren zullen hun product graag laten zien aan vrienden en bekenden, en hierdoor ontstaat weer mond-tot-mondreclame.
Maar uiteraard zijn de voordelen niet alleen voor de producent. Voor de consument zijn er ook een tal van voordelen te noemen waarom zij aan zoiets zouden meewerken. Voor de producent is het belangrijk om het de consument en gebruiker zo gemakkelijk mogelijk te maken. Dus de lange registratieprocedures zijn uit den bozen. Maar ook wordt de participant heel vaak goed beloond. Dit kan financieel, of door hen aanzien te geven. Uiteraard is het ook mogelijk dat de participant door zijn medewerking het product gratis, of met een aanzienlijke korting krijgt. Daarnaast nog een tip voor de producenten. Laat de gebruikers zelf het verhaal vertellen achter hun ontwerpen, en laat daarop reageren. Zo is het leuk voor de gebruikers, en de beste verkopers zijn de klanten zelf!