In de vorige blogs uit deze reeks vertelde we u al wat merkevangelisten zijn. Ongeveer 1% van uw bezoekers zijn trouw, of komen in de buurt van een merkevangelist. De overige 99% staan dus aan de zijlijn toe te kijken naar de ontwikkelingen van een product, en zij worden niet betrokken bij het merk en hebben geen enkele binding. Maar voor hen is er dus ook geen enkele motivatie om in de toekomst nog eens een bezoek te brengen aan uw website.
Daar moet dus verandering in komen. Merkevangelisten kunnen in sommige gevallen een fanclub onderhouden, om zo nieuwe merkevangelisten aan te trekken. Maar ook spreken zij op feestjes zeer enthousiast over het product of merk, en zetten zo anderen aan tot een aankoop. Bezoekers vinden het leuk en fijn om niet alleen te werken met eenrichtingsverkeer, maar ook wat interactie te hebben op de sites. Tegenwoordig zitten bezoekers niet meer te wachten op spam, een monoloog van de maker of aan informatie die niet persoonlijk is. Om je website wat persoonlijker te maken tot de doelgroep zijn maar een paar kleine veranderingen nodig. Door middel van het laten beoordelen van een product of dienst bijvoorbeeld. Hierdoor wordt het gevoel opgewekt dat er naar hen geluisterd wordt, en dat de mening van de bezoeker ook echt telt en belangrijk is. Daarnaast is dit een moderne methode van mond-tot-mondreclame, als de beoordeling ook op Internet is terug te vinden. Daarnaast kun je bezoekers de mening vragen door middel van een poll, ze laten deelnemen aan games, ze laten registreren en inschrijven op nieuwsbrieven e.d.