Veel ondernemers verwerken hun target in een SMART-doelstelling. En dat is heel verstandig, in een SMART doelstelling staat alles helder beschreven, en is het dus geen goed voornemen meer om die target ‘eens een keer te behalen’.
SMART is een afkorting en staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Bij het onderdeel Specifiek geef je zo kort mogelijk antwoord op de vraag: Wat gaan we precies doen? Bij het onderdeel Meetbaar geven we zo kort antwoord op de vraag: Hoeveel gaan we doen? Of in het geval van websites, hoeveel bezoekers willen we behalen? Bij de vraag Acceptabel gaat er om of er ook een draagvlak is voor hetgeen dat wordt ondernomen. Als het dus gaat om websites, kun je kijken of uw website zoveel bezoekers wel ‘aan kan’. Bij de R van Realistisch draait het erom of het wel kan wat we willen. Of is het een onmogelijke opgave? Hierbij is het dus van belang om goed te kijken naar wat ze willen bereiken, en wat er in het verleden al is behaald, of wat de concurrentie allemaal behaald. Tot slot bekijk je of de actie tijdgebonden is en in welk tijdsbestek de actie wordt ondernomen, en de target dient te worden gehaald.