• RSS
  • Facebook
  • Twitter

onmGisteren werd bekend dat de soap Onderweg naar Morgen, in de volksmond beter bekend als ONM, zal stoppen. De netmanager van Nederland 3 wil de stekker uit de serie trekken. Een grote klap voor producent Endemol en BNN. En ook marketing technisch is het een rare en opmerkelijke stap van de netcoördinator. ONM is namelijk bij uitstek een ideaal marketingwapen.

Onderweg naar Morgen is op 3 januari 1994 begonnen bij de Tros als antwoord op het succes van GTST, ging vervolgens naar Veronica dat Yorin werd. Maar toen de van oorsprong ziekenhuissoap weg moest bij de commerciële nam BNN de soap over. Na 15 seizoenen stopt de soap die ooit in een ver verleden goed was voor 700.000 kijkers. Inmiddels zijn de kijkcijfers gehalveerd, dit mede door dat in het verleden de uitzendtijd is veranderd. ONM zal in mei 2010 stoppen, maar blijkt als marketingconcept ideaal om de moeilijkste doelgroep te bereiken. Toen ONM terug kwam bij de publieke omroep is de serie enorm vernieuwd. De serie richt zich op de doelgroep van 13 t/m 19 jaar. De moeilijkste doelgroep van Nederland. Onder deze jongeren is de serie nog razend populair met honderden fansites, blogs en ook staat ONM geankerd in de top 3 van best bekeken online tv-programma’s. Er zit een stijgende lijn in de serie, maar toch stopt de soap. Wanneer de netcoördinator een sponsor zoekt zijn er velen mogelijkheden, maar ook voor adverteerders is ONM een ideaal programma. Maar toch is ONM nog niet helemaal opgegeven, Endemol wil gaan kijken naar de mogelijkheden voor een andere tv-omroep. ONM is voor jongeren gemaakt en worden ook ideaal bereikt, als ONM echt van de buis verdwijnt zal er voor de adverteerder van 13-19 jaar geen mogelijkheid meer zijn om te adverteren. Dit aangezien de doelgroep onder de 13 jaar te bereiken is via tv-omroepen als Nickelodeon, Zapp en Jetix. Overige BNN programma’s bereiken de doelgroep van 20 +.


Populair

sbs6

Is Nederland SBS-mar

In 2006 werd SBS een serieuze concurrent binnen omroepland toen ...

Exclusief interview

Dagelijkse leven Onze bezoekers waren voornamelijk erg geïnteresseerd in de personen ...

ReclameBlik: Bier

We beginnen bij de marktleider van de biermarkt. Heineken. Heineken ...

Positiviteit: Mannen

We nemen weer even de bouwvakkers als voorbeeld. Zij staan ...

Welkom op het Strate

Anno 2009 is het hebben van alleen een website niet ...