• RSS
  • Facebook
  • Twitter

cocacolaHet ziet er naar uit dat de wereld binnenkort een nieuwe vorm van reclame en marketing rijker is. Het zal de minst opvallende marketingvorm worden, die echter wel een heel groot bereik kan behalen. De vorm wordt al sinds 1957 onderzocht en houdt velen marketeers in zijn greep. Deze nieuwe vorm van marketing kon zo nog wel eens de meest gebruikte vorm ooit gaan worden: subliminal marketing!

Stel je voor. Je zit in de bioscoop en met je hoofd midden in een film. In één vijfde seconde komt er een plaatje voorbij van Coca Cola. De reclame was te kort om echt waargenomen te worden door je hersenen, maar toch heb je hem gezien. et idee van deze nieuwe marketing theorie is vooral dat het idee van Coca Cola in je hoofd blijft hangen en je in de pauze dus meer consumeert. Het zelfde idee is eigenlijk het geval als je door de stad loopt. Je ruikt de geur van garnituur, en laat je tot een aanschaf. Als je zintuigen iets waarnemen zoals ruik of zicht, krijgt een consument daar snel behoefte in. Uit onderzoek is gebleken dat dus subliminaal marketing ook echt effectief is. Maar er waren nog meer bijzondere uitkomsten uit het onderzoek. Zo bleek ook uit het onderzoek dat negatieve waarnemingen eerder worden opgepakt in zo’n minicampagne, vergeleken met een positieve waarneming. Dat betekend dus dat het in deze campagne effectiever is om iets negatiefs te vertellen over de concurrentie, waardoor uw product beter komt, dan door in de campagne duidelijk de USP (Unique Selling Point) naar voren te laten komen. Met dit onderzoek zal het nog slechts een kwestie van tijd zijn voor deze nieuwe vorm van marketing wordt doorgevoerd op de Nederlandse televisie.

In dat geval krijgt de Reclame Code Commissie er een extra zorg bij. De commerciële omroepen, RTL, SBS e.d., hebben een maximum aantal minuten reclame die zij wettelijk mogen uitzenden. Dit geldt ook voor de Publieke Omroep. Indien deze minireclames worden ingevoegd betekenen dat dus velen malen meer reclames, meer inkomsten en dus een verhoging van het budget! Als u over een aantal jaar dus tv zit te kijken en spontaan zin krijgt in een zak chips, dan is dat dus niet alleen de lekkere trek, maar heeft u waarschijnlijk zo’n minicampagne gezien.


Populair

sbs6

Is Nederland SBS-mar

In 2006 werd SBS een serieuze concurrent binnen omroepland toen ...

Exclusief interview

Dagelijkse leven Onze bezoekers waren voornamelijk erg geïnteresseerd in de personen ...

ReclameBlik: Bier

We beginnen bij de marktleider van de biermarkt. Heineken. Heineken ...

Positiviteit: Mannen

We nemen weer even de bouwvakkers als voorbeeld. Zij staan ...

Welkom op het Strate

Anno 2009 is het hebben van alleen een website niet ...