• RSS
  • Facebook
  • Twitter

Telemarketing

Posted by Henri 0 Comment

telemarketing“Goedemorgen, u spreekt met …. van …. U had laatst mee gedaan aan een online enquete waarin u had aangegeven dat u interesse had in wat meer informatie over …..”, zo begonnen de meeste verhaaltjes van een callcenter medewerker. Telemarketing staat vandaag centraal in onze educatieve blogs over vormen van marketing. Want ondanks dat velen mensen denken is telemarketing véél meer dan alleen het belletje van een callcenter!

Telemarketing is een vorm van marketing die erg omstreden is. Sinds 1 oktober is het Bel-me-niet-register in werking gegaan. Duizenden hebben aangegeven nooit meer gebeld te willen worden voor telemarketing, het is één van Nederlands grootste ergernissen. Maar toch is er een grote markt en wordt er een enorme omzet mee gemaakt. Gelukkig zijn niet alle callcenters het zelfde. Telemarketing is het werven van nieuwe klanten of het proberen te verkopen door middel van de telefoon. Dit zijn dus niet alleen callcenters, maar dus ook gewoon marketingmedewerkers die proberen een afspraak te maken met een ander bedrijf. In het callcenter bestaan er twee methodes. Het ‘koud bellen’ en het ‘warm bellen’. Als je ‘koud belt’ betekend dit dat je mensen benaderd die nog nooit eerder van het product of dienst hebben gehoord. Deze methode is sinds 1 oktober ook verboden. ‘Warm bellen’ is het bellen op oude klanten, of mensen die informatie hebben aangevraagd door middel van bijvoorbeeld een online enquete. Een loopbaan die begint in een callcenter kan voor een hele goede doorgroei zorgen. In een callcenter wordt er een heel goed fundament gelegd voor ervaring in de wereld van sales en marketing. Waarschijnlijk is dat ook de reden waarom veel medewerkers ook maar voor korte duur werkzaam zijn in deze branche. Gemiddeld werkt een medewerker slechts 3 maanden in de branche, dit wegens de hoge druk, psychische klachten of het niet behalen van de hoge targets. De medewerkers en marketeers die deze 3 maanden wel overleven weten in de meeste gevallen de kopers over te halen door veel enthousiasme en het stemgebruik.


Populair

sbs6

Is Nederland SBS-mar

In 2006 werd SBS een serieuze concurrent binnen omroepland toen ...

Exclusief interview

Dagelijkse leven Onze bezoekers waren voornamelijk erg geïnteresseerd in de personen ...

ReclameBlik: Bier

We beginnen bij de marktleider van de biermarkt. Heineken. Heineken ...

Positiviteit: Mannen

We nemen weer even de bouwvakkers als voorbeeld. Zij staan ...

Welkom op het Strate

Anno 2009 is het hebben van alleen een website niet ...