• RSS
  • Facebook
  • Twitter

dsbmovieVandaag hebben we een exclusief interview gehad met de twee initiatiefnemers van DSB The Movie. DSB The Movie werd vorige week aangekondigd na het hele mediacircus van het vallen van de DSB Bank. In dit interview had u zelf de mogelijkheid om vragen te stellen. Vorige week kon u op Strategie Online vragen stellen aan Matthijs van de Broek en Jan Willem Alphenaar. Hieruit hebben we een kleine selectie opgesteld, en daar is het volgende interview uitgekomen.

Dagelijkse leven
Onze bezoekers waren voornamelijk erg geïnteresseerd in de personen achter DSB The Movie. Daarom werd ook gevraagd wat zij in het dagelijkse leven doen naast DSB The Movie en Marketingfacts. Jan Willem Alphenaar reageerde hierop:”Ik werk momenteel als interim marketing en communicatiemanager bij een duurzame netwerkorganisatie. Voor marketingfacts schrijf ik zo nu en dan een blogpost over PR en Social Media omdat ik daar al jaren mee bezig ben. Ik vind dat nog steeds een fascinerend vak dat momenteel enorm aan verandering onderhevig is.”. Matthijs van de Broek probeert voornamelijk om een sociaal leven te draaien, zo vertelde hij. Aanvullend op Jan Willem Alphenaar zei hij ook:”De gevestigde PR-mensen merken langzaam aan dat de traditionele PR-aanpak niet meer werkt, simpelweg omdat de media en de doelgroepen veranderen en zich verplaatsen.”. Met de velen input op Marketingfacts hopen zij zo dat standpunt van de PR-mensen te veranderen.

Werkwijze
Het project DSB The Movie groeit erg snel en erg hard. Met hulp van heel veel mensen krijgt het project ook erg veel aandacht van de media. Maar hoe is DSB The Movie zo breed uitgemeten in de media, en hadden de bedenkers zelf ook deze grote impact verwacht? Dat was de vraag die één van onze bezoekers had. Hierop reageert het duo:”Door te werken vanuit de nieuwe PR-gedachten. Je moet allereerst wel een concept of idee hebben dat de interesse wekt van de doelgroep. Vervolgens hebben we alleen maar het vuurtje aangestoken door een group op Linkedin aan te maken over DSBTheMovie. Dat werd opgepakt door QuoteNet die ons meteen belden. Daarna is het als een sneeuwbal gaan rollen. We hadden wel het vermoeden en de hoop dat veel mensen dit onderwerp interessant zouden vinden, maar dat het nu in het begin al meteen zo’n succes zou worden niet.”. Door dat het zo veel belangstelling krijgt is het natuurlijk wel van groot belang om alle touwtjes in eigen handen te houden. Daarom was onze vraag hoe Jan Willem Alphenaar en Matthijs van den Broek dit overzicht denken te behouden. Hierop werd geantwoord:”Door de Crowd te betrekken tot aan het coördinerende gedeelte. De eerste twee opdrachten coördineren wij zelf, terwijl we op zoek zijn naar coördinatoren voor het script. Eigenlijk willen we vanuit de crowd zoveel mogelijk ondersteuning krijgen zodat wij niet de bottleneck van het project worden. De bedoeling is dat het zo snel mogelijk een organisch en zelfregulerend project wordt.”. Dit weekend start er een forum op de website van DSB The Movie. Een expert heeft dit aangeboden, en zo krijgt dus het project steeds meer steun uit heel veel hoeken.

Motivatie
Om een groot project op te zetten zoals nu het geval is met DSB The Movie is er een groot motivatiegehalte een grote pré. Wat is de motivatie van deze twee heren? “Ik geloof heel erg in de stem van het publiek op internet. Die is soms rauw, soms ongenuanceerd, maar ook vaak eerlijk en oprecht. Slimme internettechnologie maakt het mogelijk om als gewone man in potentie een miljoenenpubliek te bereiken. Denk aan de beste viral-filmpjes op internet. Denk aan Esmee Denters. Ik vind het een waanzinnig interessant experiment om die technologie in te zetten om de visie en mening van de NL burger omtrent dit hete DSB-topic in kaart te brengen en tot uiting te laten komen in een film. Power to the people.”, aldus Matthijs van den Broek. Jan Willem Alphenaar weet hierop te antwoorden:”Het interessante is dat we crowdsourcing op hele grote schaal aanpakken. We leren nu zelf, onder andere door te experimenteren, hoe je de crowd betrokken houdt en hoe je zorgt dat je niet verzandt in eindeloze discussies met iedereen. Het wordt bijna crowd-management. Maar dan management door ervaring.”

Profs vs. Amateurs
Na de velen media aandacht hebben ook velen profesionele instanties, cameramensen e.d. zich aangemeld om mee te willen werken aan het project. Velen bezoekers van Strategie Online waren hierdoor bang dat de input van de ‘amateurs’ en gewone bezoekers dus niet meer nodig was. Hierop reageert Matthijs van den Broek:”Hoe meer interessante input, hoe beter. En wie is er nog een amateur? Ik maak zelf ook video-interviews, heb daar nooit scholing in gehad. Ook hier weer de techniek: die is erg laagdrempelig en stelt je in staat om hele mooie dingen te maken als je enig talent hebt…” Jan Willem Alphenaar vertelde verder:”Originaliteit en creativiteit worden niet altijd bepaald door skills. Hierdoor weten we ook echt niet wat we straks moeten verwachten. Dat is nog een motivator voor ons, nieuwsgierigheid.”.

KWF Kankerbestrijding
In het interview dat de heren hadden met Editie NL, RTL4, werd gevraagd wat zij met de eventuele winst zouden gaan doen van het project. Hierop werd aangegeven dat de winst geschonken zou worden aan het goede doel. Onze vraag aan de initiatiefnemers was dan ook welk goed doel in aanmerking zou komen voor die winst. Hierop gaf Jan Willem Alphenaar aan:”KWF? Pink Ribbon? Wel eentje die met gezondheid heeft te maken, want daar heeft het Nederlandse publiek het meeste aan.”. Vervolgens vulde Matthijs van den Broek aan:”Ja! KWF!”.

Het project DSB The Movie is te volgen via dsbthemovie.nl. Uiteraard brengt ook Strategie Online u op de hoogte van dit nieuwe project.

3 Responses so far.

  1. Social comments and analytics for this post…

    This post was mentioned on Twitter by Maxserv: Nieuw Online Strategie Artikel: Exclusief interview over DSB The Movie http://bit.ly/1HSIjF #strategieonline…

  2. [...] Verhagen van Strategie-online.nl kwam met het leuke idee om een interview af te nemen waarbij zijn bezoekers vragen konden insturen [...]

  3. [...] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Luuk van Raaij en Remco Janssen, dsbthemovie. dsbthemovie heeft gezegd: leuk interview met de mensen achter DSBThemovie. http://bit.ly/4rV9fi #dsbthemovie [...]


Populair

sbs6

Is Nederland SBS-mar

In 2006 werd SBS een serieuze concurrent binnen omroepland toen ...

Exclusief interview

Dagelijkse leven Onze bezoekers waren voornamelijk erg geïnteresseerd in de personen ...

ReclameBlik: Bier

We beginnen bij de marktleider van de biermarkt. Heineken. Heineken ...

Positiviteit: Mannen

We nemen weer even de bouwvakkers als voorbeeld. Zij staan ...

Welkom op het Strate

Anno 2009 is het hebben van alleen een website niet ...