Vaak worden blogs en sites overspoelt met negatieve berichten over de economie, recessie en kredietcrisis. Maar vergeet niet dat de crisis niet alleen voor tegenspoed en ellende zorgt. De crisis is iets dat Nederland overkomt. Maar hierdoor wordt wel heel goed duidelijk wat de kwaliteit is van een onderneming, manager of het personeel. De kaf wordt van het koren gescheiden mede door de kredietcrisis. Via Strategie Online vertellen wij u waaraan u kunt zien hoe het met uw management is gesteld.
Laat ik hier wel bij vermelden, ik beweer niet dat elk ontslag te danken is aan slecht functioneren, maar in veel gevallen wel. In deze tijd is het namelijk ook heel gemakkelijk om goede managers van slechte te onderscheiden. Want waaraan kan een slechte manager worden herkent? De slechte managers ruimen altijd eerst de rotzooi van de voorganger op, hebben het altijd erg druk en hebben nooit tijd. Geen tijd voor pauzes, geen tijd voor koffie of personeel. Vaak hebben zij echter wel tijd voor een uitgebreide lunch met een zakenpartner. De slechte manager weet ook in crisistijden het budgetspel tot in de puntjes correct te spelen. Overal wordt op bezuinigd ten kosten van het personeel of bedrijf. Ook is een opmerkelijk kenmerk dat vaak deze managers vanaf een afstand leiding geven, en vervolgens altijd een ander de schuld geven. De imponerende plannen is ook een punt waar de manager zeker is te herkennen, net als het veel praten zonder inhoud. Een kunst op zich om lang te communiceren, maar vervolgens nog geen inhoud te hebben verteld. Vaak vergeet zo’n manager het personeel, omdat ze alleen oog hebben voor de aandeelhouder en daarbij zelfs de klachten in het geding komen. Last but not least zijn deze managers ook te herkennen aan de houdbaarheid, na ongeveer 3 jaar zit er namelijk al weer een nieuwe manager op de stoel.
De voordelen van de crisis zijn ook goed zichtbaar. Bedrijven die juist in deze tijd durven te ondernemen en een goede strategie hebben, of het nu gaat om een online strategie of een offline strategie maakt niet uit, maar zij houden wel het hoofd boven water. Sterker nog, deze bedrijven staan zo sterk als een rots en komen sterker de kredietcrisis uit dan dat zij er in zijn gegaan. Probeer deze kredietcrisis niet te overleven, maar probeer er uit te halen wat er in zit!