• RSS
  • Facebook
  • Twitter

Verkoop van computersDe arbeidsmarkt voor Marketing & Communicatie heeft het nog steeds erg zwaar. Uit een kwartaalanalyse van USG Capacity blijkt dat het aantal vacatures in de branche met 25% is gedaald ten opzichte van deze periode vorig jaar. Hiermee daalt de werkgelegenheid in deze branche harder dan de algemene werkgelegenheid, in totaal is alle werkgelegenheid en het aantal vacatures met 20% gedaald. Deze kredietcrisis wordt door veel bedrijven gebruikt om te reorganiseren en zo over te stappen op de nieuwe marketing.

Dit blijkt ook duidelijk uit de cijfers. De daling voor vacatures van productmanagers en communicatiedeskundigen is namelijk nog forser, terwijl het aantal vacatures voor communicatiemanagers relatief stabiel blijft. Maar de vraag naar PR-medewerkers, online marketeers en e-commerce-managers is weer aan het groeien. De reden van deze groei is de nieuwe inzetting van het marketingbudget. Op marketing wordt niet veel bezuindigd, maar het budget wordt wel anders uitgegeven. Een groot deel van het budget gaat zo naar online diensten. Ook de mogelijkheden in free-publicity zijn erg populair onder de ondernemers. De nieuwe marketing is heel anders dan de oude marketing. Voorheen werd marketingbudget besteedt aan tv, radio en kranten.

Ook blijft het opmerkelijk dat ondanks de daling in de werkgelegenheid de opleidingen op het gebied van marketing en communicatie vol blijven stromen! Wij hadden een interview met Marketing-docente Danielle van Heiningen van het Koning Willem 1 College in Den Bosch. De MBO-opleiding Marketing en Communicatie zit ook dit jaar helemaal vol enthousiaste studenten. Wij vroegen haar hoe zij de toekomst in ziet voor deze branche, en wat dus de mogelijkheden worden voor haar studenten. Hierop reageerde Danielle van Heiningen:”Ik denk dat je niets kunt verkopen als je niet nadenkt over aan wie, op welke manier en in welke verpakking je jouw product stopt. Dat kan alleen als er geen concurrentie is, en zelfs dan zul je een manier moeten bedenken om je potentiele klanten te overtuigen dat ze dit product nodig hebben. Ik denk dat juist de bedrijven die nu een goede marketingstrategie hebben, zullen overleven in een lastige markt als de huidige.”. Daarnaast was voor ons een belangrijk punt hoe een opleiding denkt in te spelen op de dringende behoefte aan online marketeers en PR-medewerkers. “Ik denk dat het gebruik van marketing op online gebied geen trend is, maar echt een verschuiving. Free -publicity is natuurlijk een prachtig middel om je boodschap over te brengen, maar onderschat de kracht van het beeld niet. “, aldus Danielle van Heiningen. De gehele afdeling werkt via online lesmateriaal waardoor dus ook een groot deel van online marketing wordt behandeld.Door middel van stages wordt met praktijkervaring deze basis verder uitgewerkt.


Populair

sbs6

Is Nederland SBS-mar

In 2006 werd SBS een serieuze concurrent binnen omroepland toen ...

Exclusief interview

Dagelijkse leven Onze bezoekers waren voornamelijk erg geïnteresseerd in de personen ...

ReclameBlik: Bier

We beginnen bij de marktleider van de biermarkt. Heineken. Heineken ...

Positiviteit: Mannen

We nemen weer even de bouwvakkers als voorbeeld. Zij staan ...

Welkom op het Strate

Anno 2009 is het hebben van alleen een website niet ...