• RSS
  • Facebook
  • Twitter

dsbthemovie2DSBTheMovie, een filmproject waarbij samen met het Nederlandse publiek een film gemaakt wordt over de affaire rondom de DSB Bank, doet een oproep aan ex-medewerkers en slachtoffers van de bank. Het projectteam van de film wil graag hun verhaal horen, om zo een waarheidsgetrouw mogelijke film te kunnen maken.

Het filmproject DSBTheMovie is eind oktober gestart en kende een voortvarende start. In korte tijd is met behulp van het publiek een logo gekozen en een ‘teaservideo’ gelanceerd. Voor de volgende fase hebben zich nu drie professionele scriptschrijvers aangemeld, die op basis van input van het publiek, een scenario gaan schrijven voor de film. De scriptschrijvers zouden hiervoor graag in contact komen met ex-klanten van DSB Bank, andere slachtoffers en ex-medewerkers.

Ex-medewerkers
De scriptschrijvers willen graag van ex-medewerkers horen hoe DSB gegroeid is in de afgelopen jaren en op welke wijze de verkoop van bijvoorbeeld koopsompolissen plaatsvond. Daarnaast is het team ook benieuwd hoe er omgegaan werd met klachten, kredietaanvragen, klanten die niet konden betalen, etc. Tenslotte willen ze ook graag weten hoe de ex-medewerkers de weg naar het faillissement hebben ervaren.

Ex-klanten en andere gedupeerden
Pieter Lakeman spreekt over 100.000 slachtoffers. DSBTheMovie zou hier graag een paar van willen spreken die bereid zijn hun verhaal te doen. Hoe zijn zij benadeeld door de Bank, hoe zijn zij tot een lening bij de bank gekomen. Waarom zijn mensen gaan sparen bij DSB, etc.

Jan Willem Alphenaar, initiatiefnemer van het project : “Wij hopen dat deze oproep een hoop mensen zal aansporen om hun verhaal en eventuele frustraties te uiten. Wij willen met de film een klankbord bieden voor al deze betrokkenen.”

Anoniem
Gezien de mogelijke gevoeligheid van de informatie, kunnen mensen ook anoniem reageren door e-mail te sturen naar anoniem@dsbthemovie.nl. Het projectteam zal met de grootste zorg omgaan met deze informatie en de gegevens nimmer publiek bekend maken of aan derden doorspelen.

Volgende fase
Nadat de scriptschrijvers alle input hebben ontvangen die zij nodig hebben, zullen zij het geheel uitwerken tot een compleet script. Het script wordt vervolgens opgesplitst in scènes waarna het Nederlandse publiek aan de slag kan met het maken van filmpjes.

Matthijs van Den Broek, mede-initiatiefnemer van het project: “Toneelverenigingen, studentenverenigingen., bedrijven, vriendengroepen, eigenlijk iedereen, kan straks meespelen in de film. Zij kunnen zich aanmelden op de website en krijgen medio december drie uitgewerkte scènes toegestuurd. Zij krijgen dan tot 10 januari de tijd om een of meerdere van deze scènes te spelen en op te nemen. Ze kunnen vervolgens hun video via een speciale site uploaden. Vanaf 10 januari tot 20 januari kan er gestemd worden op de beste video’s. De winnende video’s worden daarna door een professioneel filmproductiebedrijf gemonteerd tot de uiteindelijke film van een half uur.”

De film zal eind januari in première gaan, net voordat de uitslag van het onafhankelijk onderzoek naar de DSB Bank bekend wordt.

Over DSB The Movie
DSBThemovie is een project dat volledig draait op de medewerking van het Nederlandse publiek. Met behulp van crowdsourcing via allerlei social media, wordt getracht een realistische weergave te krijgen over wat er zich precies heeft afgespeeld bij de opkomst, het faillissement en de afwikkeling van de DSB Bank. Het project kent geen financiers en heeft ook geen winstoogmerk. De bedoeling is om de publieke opinie weer te geven in een film van 30 minuten die door iedereen gratis bekeken kan worden.

Iedereen die dat wil kan een bijdrage leveren aan de film via bijvoorbeeld Hyves, Twitter, LinkedIn, Flickr en een eigen site, DSBthemovie.nl. De film moet op internet verschijnen en zal gratis te zien zijn.


Populair

sbs6

Is Nederland SBS-mar

In 2006 werd SBS een serieuze concurrent binnen omroepland toen ...

Exclusief interview

Dagelijkse leven Onze bezoekers waren voornamelijk erg geïnteresseerd in de personen ...

ReclameBlik: Bier

We beginnen bij de marktleider van de biermarkt. Heineken. Heineken ...

Positiviteit: Mannen

We nemen weer even de bouwvakkers als voorbeeld. Zij staan ...

Welkom op het Strate

Anno 2009 is het hebben van alleen een website niet ...