Vandaag alweer de laatste blog uit onze serie over succesvol ondernemen. De blogreeks is al heel de week te lezen op Strategie Online en dagelijks behandelen we zo een stap naar het succesvol ondernemen. Vandaag dus de laatste stap, maar zeker niet de gemakkelijkste! Vandaag gaan we namelijk actie op reactie behandelen. Het is makkelijker om klanten te behouden dan het werven van nieuwe klanten. Klantenbehoud is daarom één van de belangrijkste factoren uit een succesvolle onderneming.
Maar hoe behoud je je klanten? Uit onderzoek blijkt dat tevreden klanten eerder gebonden wordt aan een product, dienst of onderneming. Zij geven dus meer geld uit aan hen, en kopen dus meer of duurdere producten. Voor u betekend dat dus een hogere omzet. Het wachtwoord voor tevreden klanten is ‘service’. U kunt zo een website opstarten met het servicemodel. Dit voorkomt velen ergernissen en irritaties bij uw klanten. Door op een goede manier om te gaan met feedback en eventuele klachten vergroot dit zo de kans op een succesvolle onderneming. Volgende week staat daarom helemaal geheel in het teken van klachten. Hoe kunt u als onderneming het beste met klachten omgaan? Maar misschien nog wel belangrijk: hoe voorkom je klachten, en zorg je dat de klagers tevreden klanten worden? Binnenkort zal er op Strategie Online een blogreeks in het teken staan van klantenbehoud.