• RSS
  • Facebook
  • Twitter

ReclameBlik: Bier

Posted by Henri 3 Comments

heinekenIn de blogreeks van deze week gaan we op Strategie Online kijken naar de campagnes van grote bedrijven. Hoe pakken zij de marketing aan, en waarom juist zo? Waarmee onderscheiden zij zich van de concurrentie. We nemen in de blogreeks ReclameBlik een kijkje in de gedachten van de reclamemakers. Vandaag doen we dit met de producenten van bier. Heineken, Amstel, Grolsch, Hertog Jan, Jupiler, Dommelsch: je ziet ze dagelijks in de reclameblokken voorbij komen.

We beginnen bij de marktleider van de biermarkt. Heineken. Heineken is vooral bekend van de leuke en spontane acties, zij weten goed in te spelen op bijzondere gelegenheden zoals een EK of WK. Bij het kratje Heineken bier kun je sparen voor een toeter of ander gek speelgoed, waar nog steeds iedere man voor valt. Maar daarnaast heeft Heineken ook jaren een serieus imago gehad. Met de term ‘Heineken, Serving the planet’ gaven zij aan dat bier echt voor iedereen is. Hiermee stapte ze los van de doelgroep voor de feestgangers. Bier, daar houdt iedereen van. Maar sinds een tijdje is bier niet meer zo populair. Tijdens het uitgaan nuttigen de jongeren steeds meer mixdrankjes, waardoor het Heineken bier steeds meer op de achtergrond komt te staan. Dit was daarom reden om recentelijk een nieuwe slogan te starten voor de campagnes van Heineken. Onder de nieuwe slogan: Maakt uitgaan nog leuker, wil Heineken weer terugkomen. Bier moet weer het meest genuttigde drankje worden tijdens het uitgaan. Bier moet weer modern, hip en hot worden, vandaar leuke reclamespotjes die vooral de jeugd als doelgroep aan trekken.


Andere bierproducenten proberen in een felle concurrentiestrijd zo mooi Heineken te verslaan. Dit door bijvoorbeeld de doelgroep aan te spreken die Heineken niet aanspreekt met zijn commercials, of door een parodie te maken op een bestaande commercial of gewoon door simpelweg een beter en leuke gadget mee te geven. De concurrentie doet er alles aan om zo in marktaandeel te winnen, en het maakt hen niets uit dat ze daarmee overkomen alsof drank voor ‘platte boeren’ zijn.


3 Responses so far.

  1. [...] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Heineken tweets en Luuk van Raaij, Wiesn 2009. Wiesn 2009 heeft gezegd: Prost! @Maxserv Nieuw Online Strategie Artikel: ReclameBlik: Bier http://bit.ly/WE5fu #strategieonline #Prost #Bier [...]

  2. [...] in de bierreclames. Wat is de toekomst? VROUWEN! Goed, ik zou zeggen oordeel zelf….  http://www.strategie-online.nl/2009/11/16/reclameblik-bier/ Lees ook:Brugs bierfestival echt TOP!!: Mekka voor de bierliefhebber Lees ook:Bier en calorieën [...]

  3. Social comments and analytics for this post…

    This post was mentioned on Twitter by Maxserv: Nieuw Online Strategie Artikel: ReclameBlik: Bier http://bit.ly/WE5fu #strategieonline…


Populair

sbs6

Is Nederland SBS-mar

In 2006 werd SBS een serieuze concurrent binnen omroepland toen ...

Exclusief interview

Dagelijkse leven Onze bezoekers waren voornamelijk erg geïnteresseerd in de personen ...

ReclameBlik: Bier

We beginnen bij de marktleider van de biermarkt. Heineken. Heineken ...

Positiviteit: Mannen

We nemen weer even de bouwvakkers als voorbeeld. Zij staan ...

Welkom op het Strate

Anno 2009 is het hebben van alleen een website niet ...