In de blogreeks van deze week gaan we op Strategie Online kijken naar de campagnes van grote bedrijven. Hoe pakken zij de marketing aan, en waarom juist zo? Waarmee onderscheiden zij zich van de concurrentie. We nemen in de blogreeks ReclameBlik een kijkje in de gedachten van de reclamemakers. Vandaag bekijken we zo één van de grootste multinationals die Nederland kent. Unilever, dat is het bedrijf dat velen producten in de markt heeft. Rexona, Unox, Cup á Soup, Hertog, Blue Band, Calvé, Robijn, en zo kunnen we nog wel heel lang door gaan.
Unilever is een groot bedrijf en is ook Nederlands meest machtigste bedrijf op het gebied van sponsoring. Unilever was tot op vorig jaar ook sponsor van het RTL-programma Life & Cooking, maar heeft vorig jaar daar de stekker uit laten trekken. Unilever heeft velen producten op de markt en zorgt jaarlijks voor het grootste marketing- en reclamebudget in Nederland. Vorig jaar heeft het bedrijf maarliefst 40,5 miljard euro omgezet. Het bedrijf is op 1 januari 1930 van de grond gekomen en inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste en machtigste producent van levensmiddelen.
Echter komt er de laatste jaren steeds meer concurrentie van andere fabrikanten of huismerken van de supermarkten. Hierdoor ziet Unilever steeds meer omzet verloren gaan, en dat is de reden waarom zij ook sinds vorig jaar een compleet vernieuwde marketingcampagne hebben gelanceerd. Daarin geen humor, BN-ers of andere bekende marketing hoofdpunten, in deze campagne maken zij goed gebruik van de USP. De Unique Selling Point van het product wordt goed onder woorden gebracht, zonder teveel poespas, terwijl juist voor die tijd humor, lol en het opvallen centraal stonden.