Dit jaar worden er minder kerstpakketten aangenomen als gevolg van de kredietcrisis. Hierdoor krijgen dus niet alle werknemers in Nederland een kerstpakket. Toch blijkt uit onderzoek dat de medewerkers een even groot kerstpakket als vorig jaar verwachten en slechts 10% verwacht helemaal geen kerstpakket.
Als onderneming zijn kerstpakketten van groot belang. Als medewerkers geen kerstpakket krijgen kan dat vervelend uitpakken in onvrede over hun werkgever. In onzekere tijden moeten juist tradities, zoals bijvoorbeeld een kerstpakket, in stand worden gehouden, al is het maar iets heel kleins. Door de crisis wordt er dit jaar toch bezuinigd op kerstpakketten. Er worden minder pakketten besteld en de pakketten zijn goedkoper van voorgaande jaren. Uit het onderzoek blijkt echter dat 83% het kerstpakket ziet als een stukje waardering van hun werkgever. Vooral het traditionele kerstpakket is populair in 2009. Daarnaast zijn ook bonnen helemaal de nieuwe trend in 2009. Medewerkers ontvangen graag een cadeaubon waarmee ze iets leuks kunnen gaan doen, of bijvoorbeeld een waardebon.
Tot slot een advies voor de managers. Bedenk goed wat de verwachtingen zijn van uw personeel en houdt er rekening mee. Medewerkers verwachten over het algemeen vaak een attentie, mocht het voor uw onderneming echt niet mogelijk zijn om een attentie te geven, informeer hen dan vooraf en communiceer waarom daar voor is gekozen.