• RSS
  • Facebook
  • Twitter

 

collecteVandaag alweer het laatste deel uit onze blogreeks de ReclameBlik. In deze blogreeks nemen we een kijkje in de gedachten van reclamemakers. Hoe pakken zij de marketing aan, en waarom juist zo? Waarmee onderscheiden zij zich van de concurrentie? Vandaag nemen we een kijkje in de marketing en reclame van de goede doelen. Want velen goede doelen maken gebruik van reclame en marketing om zo aan nieuwe leden of inkomsten te komen.

KWF Kankerbestrijding, Reumafonds, Natuurmonumenten en de Hartstichting kent u natuurlijk voornamelijk van de collectes langs de deur. Maar de goede doelen hebben tegenwoordig ook hele andere methoden gevonden om aan hun inkomsten te komen. Telemarketing is een veel voorkomende marketingvorm die velen goede doelen gebruiken. Een callcenter belt op koude adressen waarin zij eerst in de aftastfase bekijken wat deze consument gemeen heeft met de stichting of het goede doel, waarna vervolgens wordt geprobeerd om ze maandelijks, halfjaarlijks of jaarlijks donateur te maken. Maar ook op tv komen regelmatig dingen voorbij van goede doelen.

Op de televisie zijn er vaak tv-programma’s die geheel in het teken staan van goede doelen. Zo worden er hele programma’s gemaakt waarmee de opbrengsten van bel- en SMS-acties naar Unicef of SOS Kinderdorpen gaan. Sommige goede doelen schakelen BN-ers in die daarmee het gezicht worden van de stichting. Zo is Jan Smit al jaren het gezicht van SOS Kinderdorpen, Marco Borsato van WarChild en wordt het gezicht van Inge de Bruin vaak gezien als het gezicht van KiKa.

Maar ook kennen we velen goede doelen via de reclamespotjes op tv. Vaak gaat het hier op het inspelen van de emoties en gevoelens van de consument. En ook indirect komt er reclame. In de collecteweek van de Hartstichting komt er tijdens GTST ook meerdere malen een collectant aan de deur en wordt goed in beeld gebracht hoe een geliefd personage daar veel geld in doet. Dit in de hoop dat het als voorbeeldfunctie een goed voorbeeld zal zijn. De reclamespotjes geven deze zelfde bijdrage. Hieronder ziet u een overzicht van de verschillende reclamespotjes van de verschillende goede doelen die Nederland kent.



Populair

sbs6

Is Nederland SBS-mar

In 2006 werd SBS een serieuze concurrent binnen omroepland toen ...

Exclusief interview

Dagelijkse leven Onze bezoekers waren voornamelijk erg geïnteresseerd in de personen ...

ReclameBlik: Bier

We beginnen bij de marktleider van de biermarkt. Heineken. Heineken ...

Positiviteit: Mannen

We nemen weer even de bouwvakkers als voorbeeld. Zij staan ...

Welkom op het Strate

Anno 2009 is het hebben van alleen een website niet ...