• RSS
  • Facebook
  • Twitter

emailAanstaande vrijdag, 27 november 2009, zal voor de tweede maal de e-mailloze vrijdag plaats vinden. Iedereen wordt opgeroepen om geen, of zo min mogelijk, e-mails te versturen. Initiatiefnemer Gunnar Michielssen wil met deze Nationale E-mailloze Vrijdag mensen bewuster maken van het gebruik van elektronische post. Volgens hem gaat e-mail ten onder aan zijn eigen succes. Het aantal mails neemt schrikbarend toe ten kosten van de efficiëntie en het persoonlijk contact.

Maar ook psychisch zou veel e-mail schade kunnen opleveren. Een volle mailbox zorgt voor veel stress, een burn-out e.d. Het overmatig gebruik van e-mail is vooral te wijten aan het gebruik van BlackBerry’s, door de komst van dergelijke techniek kan iedereen overal en altijd mailen. Tijdens de Nationale E-mailloze Vrijdag moet iedereen zo zijn boodschap telefonisch of rechtstreeks overmaken. ”Collega’s die elkaar nog nooit gesproken hebben, worden zo verplicht kennis te maken. Een dag zonder e-mail breekt de werkroutine en maakt medewerkers bewust van hun eigen gedrag,” aldus initiatiefnemer Gunnar Michielssen. “Elk bedrijf zou e-mail minstens één dag per jaar moeten bannen. Daarom roepen we op om op vrijdag 27 november geen e-mails te lezen of te verzenden.” Velen mensen vinden zo’n dag een beetje overdreven, andere vinden een dagje met communicatie back to the basic wel erg nuttig. Bedrijven geven aan dat overmatig gebruik van e-mail ook veel financiële consequenties kent. Door veel zinloos gebruik van e-mail worden zinvolle mails ondergesneeuwd. Daarnaast worden veel medewerkers door zinloze mails van het werk gehouden. ”Voor sommigen kan een Nationale E-mailloze Vrijdag een extreme reactie lijken. Toch is het haalbaar, want we hebben zoveel andere communicatiemiddelen ter beschikking dat het absurd is te denken dat één dag zonder e-mail het einde van de wereld betekent,” aldus Gunnar Michielssen. “Het tegendeel is waar. Het is een ideale strategie om mensen de meerwaarde van andere media als telefoon of direct contact te laten herontdekken.”


Populair

sbs6

Is Nederland SBS-mar

In 2006 werd SBS een serieuze concurrent binnen omroepland toen ...

Exclusief interview

Dagelijkse leven Onze bezoekers waren voornamelijk erg geïnteresseerd in de personen ...

ReclameBlik: Bier

We beginnen bij de marktleider van de biermarkt. Heineken. Heineken ...

Positiviteit: Mannen

We nemen weer even de bouwvakkers als voorbeeld. Zij staan ...

Welkom op het Strate

Anno 2009 is het hebben van alleen een website niet ...