Het is de ergernis van iedere tv-kijker. Je zit midden in je favoriete soap of film, en het wordt onderbroken door een reeks reclamespotjes. Reclamespotjes die je al heel vaak hebt gezien, of reclamespotjes die je inmiddels kunt dromen. Tv-kijkers krijgen massaal producten voorgeschoteld, met name op de commerciële zenders. Het aantal verschillende boodschappen blijft krimpen, maar de frequentie blijft stijgen. Anders gezegd: er komen steeds minder commercials, maar wordt steeds meer uitgezonden. Herhaling op herhaling is dus het resultaat, en dat staat de effectiviteit van een tv-spotje nu onder druk.
Volgens Ralph Wisbrun, voorzitter van de branchekoepel van reclamemakers VEA, hebben reclamespotjes geen enkel effect meer. Het zijn er te veel, en het is onmogelijk om daar tussen nog in op te vallen. De oorzaak van de velen herhalingen van tv-spotjes is het zapgedrag van de tv-kijker van 2009. Bij een reclameblok wordt er gezapt naar andere tv-zenders om zo zich af te sluiten voor de spotjes. Aangezien de reclamemakers toch die doelgroep willen bereiken blijven de spotjes herhaalt worden tot deze zijn bereikt. Topman Gerhard Zeiler van de RTL Groep stelde onlangs in Broadcast Magazine en The Wall Street Journal dat hij logo’s van programmasponsors in beeld wil gaan brengen. Reclamehistoricus Wilbert Schreurs plaatst kanttekeningen. “Als je – zoals Amerikanen doen – zegt dat de commerciële tv er is voor adverteerders, dan kijk je nergens meer van op. De grenzen worden steeds verder verlegd.”, zo zegt hij. Sinds een tijdje is RTL al begonnen met een nieuwe vorm van reclame. Tijdens de goedbekeken soap GTST wordt dagelijks in een popup, tijdens het programma, reclame gemaakt voor een bekend spel.