In de blogreeks over het behalen van online succes hebben we gekeken naar de belangrijkste succesfactoren voor een website. We blikken even terug daarop, met een korte samenvatting. Alle websites op het Internet zijn maar gemaakt met één doel: in de hoop dat de site succesvol wordt. Dit is te meten in meerdere succesfactoren zoals een financieel perspectief, website perspectief, klant perspectief en organisatie perspectief.
In het financiële perspectief bekijk je wat de gerealiseerde omzet is via het Internet. Dit kan van groot belang zijn voor bedrijven die bijvoorbeeld een webshop hebben. Bij het klantperspectief is het juist heel belangrijk hoeveel, hoelang en wat de interactie is met de bezoeker van de website. Daarnaast is het van belang dat er vertrouwen is opgebouwd met de bezoeker. Ook is het ook zeer gemakkelijk om zo de klanttevredenheid te meten door middel van een online enquête. Voor bedrijven met een helpdesk is deze informatie zeer belangrijk. Maar er is ook nog het website perspectief, om bijvoorbeeld de kwaliteit van de online informatie terug te vinden. En de technische kwaliteit is daarbij een heel groot onderdeel. In het organisatie perspectief is het belangrijk dat het systeem goed werkt, maar ook dat er aanwezigheid is van de juiste hulpmiddelen.
Voor ieder heeft een succesvolle website dus een andere betekenis. Voor de één zijn het de hoeveelheid bezoekers, voor een ander is het de winst die de website heeft opgebracht en weer voor een andere is het gewoon belangrijk hoeveel mensen er geholpen zijn met de site.