• RSS
  • Facebook
  • Twitter

netwerkenDeze week staan we op Strategie Online stil bij eerdere blogreeksen. Vandaag nemen we de blogreeks rondom het evangeliseren nog eens goed onder de loep. Veel websites zijn zeer succesvol qua bezoekersaantallen en weten dagelijks honderden bezoekers te binden, maar slagen er maar niet in om deze bezoekers te evangeliseren tot trouwe bezoekers doe ook interactief mee doen met de website. Hoe converteer je hen tot merkevangelisten?

Natuurlijk is het converteren van bezoekers tot merkevangelisten niet alleen van belang voor webmasters, maar natuurlijk ook voor bedrijven. Hoe zorg je dat een aanschouwer van uw boodschap ook daadwerkelijk het product gaat kopen? Tegenwoordig is het Internet niet langer meer een eenrichtingsweg, maar is het een manier om te communiceren met mensen met dezelfde interesses of met andere overeenkomsten. Als marketeer wil je geen voorbijgangers, mensen die de website bekijken vanaf de zijlijn. Als marketeer wil je fans, bezoekers die actief meedoen en meedenken op uw site en uw producten ook aanraden bij hun vrienden. Die groep mensen noemt men merkevangelisten.

Om de bezoekers op uw website meer tot de categorie merkevangelisten te laten behoren wordt de term engagement gebruikt. Deze term is in Amerika al bekend, in Nederland loopt dat nog een klein beetje achter. Deze term staat voor de betrokkenheid bij het product, of eigenlijk het werkwoord betekend het vergroten van de betrokkenheid van de gebruiker tot de website. De bezoekers van websites zijn in te delen in 5 categoriën. Zo is er de passant, zij lezen alleen het artikel en komen voor de informatie. Vervolgens is er de deelnemers die ook de producten beoordeeld en stemt op polls. Vervolgens komt de participant, zij verspreidde content op bijvoorbeeld hun eigen blog. Daarna volgen de fans, zij sturen het door naar vrienden en bekenden en tot slot is er dus de evangelist. Op feestjes e.d. maakt hij mond-tot-mondreclame over het product of de dienst.

De interactie van bezoekers tot de website is een belangrijk onderdeel in het evangeliseren. Dit is goed te realiseren door interactie aan te bieden op de website door middel van polls, enquetes, communicatiemogelijkheden zoals reacties e.d. En met de komst van Twitter is deze mogelijkheid alleen nog maar breder geworden. Na het gehele proces is de kans groot dat uw omzet stijgt, doordat uw klanten en bezoekers trouwer zijn geworden aan uw verlening van producten en diensten, dit is gemakkelijk te meten door middel van de evaluatie.


Populair

sbs6

Is Nederland SBS-mar

In 2006 werd SBS een serieuze concurrent binnen omroepland toen ...

Exclusief interview

Dagelijkse leven Onze bezoekers waren voornamelijk erg geïnteresseerd in de personen ...

ReclameBlik: Bier

We beginnen bij de marktleider van de biermarkt. Heineken. Heineken ...

Positiviteit: Mannen

We nemen weer even de bouwvakkers als voorbeeld. Zij staan ...

Welkom op het Strate

Anno 2009 is het hebben van alleen een website niet ...