Producenten zitten nooit stil. Met de huidige technieken is de productlevenscyclus van velen producten steeds korter. Daarom zijn de producten steeds op zoek naar vernieuwingen, verbeteringen en innovaties. Aangezien de consument tegenwoordig ook steeds mondiger wordt, is dat ideaal om daar gebruik van te maken door middel van co-creaties.
Er zijn genoeg voorbeelden te noemen van bedrijven die tegenwoordig gebruik maken van co-creaties. Lego, Nike en Ikea maken er namelijk al gebruik van. Een goede reden is bijvoorbeeld de innovatie. De techniek raast maar door, en als productieteam is het soms moeilijk om dat bij te houden. In een productieteam betaald de ondernemer veel aan loonkosten. Toch is het voor een ondernemer van belang om meerdere mensen bij elkaar te hebben. Hoe meer mensen er aanwezig zijn, des te meer ideeën er binnen komen.
Aller eerst begint het met de concept. De nieuwe producten en innovaties worden bedacht. Voorheen werd hier gebruik van gemaakt door productiemedewerkers op een afdeling van het bedrijf. Tegenwoordig gebeurd dit door een community met consumenten. Vaak wordt er ook een soort van community opgericht, waarin alle problemen worden gepost met de eerste versie van het product. Al deze producten worden opgelost, en zo wordt er een tweede variant van op de markt gebracht. Na de conceptfase start de ontwikkelfase. In deze fase wordt het idee wat bijgeschaafd, beoordeeld door de consumenten en verbeterd. Uiteindelijk vindt ook de eerste productie plaats van de producten.
Daarna start de testfase van het product, bij de consument beter bekend als de beta versies. Vaak zijn deze versies gratis te gebruiken. Deze worden door consumenten gebruikt, en zo nu en dan wordt er gevraagd naar een reactie. Maar ook wordt er vaak een nieuwe dienst uitgeprobeerd in een beta versie. Indien de dienst succesvol is, wordt het definitief in het pakket gevoegd. Co-creaties is dus een ideale methode om voordelig en innovatief bezig te zijn met de nieuwe ontwikkeling. Er zijn dus een tal van voordelen van co-creaties.