• RSS
  • Facebook
  • Twitter

sinterklaasDeze week staat Sinterklaas centraal in onze blogreeks. Het gebruik van marketing en reclame kan namelijk rond de feestdagen zeer effectief uitpakken. Dat weet de Nederlandse marketeer en reclamemaker als geen ander. En daarom wordt er veel geadverteerd rondom de Sint. Gisteren kreeg u al een ReclameBlik te zien waarin u kon zien hoe Bol.com met humor en Sinterklaas in de hoofdrol zijn succesformule uitpakte. Vandaag bekijken we ook de andere bedrijven.

Ook TNT Post maakt bijvoorbeeld gretig gebruik van de komst van de goedheiligman. TNT Post is een prachtig voorbeeld van een bedrijf dat goed in speelt op de vraag naar leuke commercials rond de feestdagen. Rond Sinterklaas komen zij met een commercial waarin zij Sinterklaas voorbij streven door met een fiets over de daken te racen en de cadeautjes door de schoorstenen te gooien. Zo helpen zij de Sint en zijn zij sneller dan Sinterklaas. Maar ook rond de Kerstdagen is er een vertrouwde commercial. Een zingende postbode die zijn post met kerstkaarten door de bus doet, waarna vervolgens pas de kerstverlichting begint te branden. Iedereen wordt pas gelukkig, en onder de slogan: Kerst begint met een kaartje, weten zij zo het ultieme kerstgevoel te creëren.

Maar Sinterklaas werd ook gebruikt door de supermarkten. Pakte de Albert Heijn leuk uit met een grappige commercial rond Kerst, nu strijden C1000 en Albert Heijn om de beste commercial met Sinterklaas in de hoofdrol. In de commercial van Albert Heijn wordt vooral de aandacht besteedt aan het ‘familie-gevoel’. Kinderen mogen schoentje zetten, en wie weet komt Sinterklaas wel langs in alle Albert Heijn-vestigingen voor een leuk cadeautje. Een slimme marketingmethode, want als de kinderen dat horen, willen zij dat ook heel erg graag.  Zij halen zo hun ouders over om even hun schoentje te zetten in de Albert Heijn, waarna vervolgens de moeders toch in de winkel zijn. Met een goede positie van de juiste producten gaat die moeder toch de winkel uit met een aankoop! De C1000 komt met een ‘typische C1000-actie’. In de commercial wordt goed aangegeven dat zij echt een goedkope supermarkt zijn, en dat ook de zwarte pieten dat weten. Ook een opmerkelijke Sinterklaas commercial was de Groene Sint die 2 jaar terug op tv was voor Novib.



Populair

sbs6

Is Nederland SBS-mar

In 2006 werd SBS een serieuze concurrent binnen omroepland toen ...

Exclusief interview

Dagelijkse leven Onze bezoekers waren voornamelijk erg geïnteresseerd in de personen ...

ReclameBlik: Bier

We beginnen bij de marktleider van de biermarkt. Heineken. Heineken ...

Positiviteit: Mannen

We nemen weer even de bouwvakkers als voorbeeld. Zij staan ...

Welkom op het Strate

Anno 2009 is het hebben van alleen een website niet ...