• RSS
  • Facebook
  • Twitter

financieelSparen is weer helemaal hot, het overgrote deel van de jongeren spaart weer. Een derde doet dit door middel van een ouderwetse spaarpot, de rest doet het via zijn eigen spaarrekening. Dit blijkt uit onderzoek van de ING onder 1000 jongeren van Habbo. Met de komst van de velen mogelijkheden om te lenen leek het er op dat de jeugd niet meer spaart, maar gewoon koopt. Jongeren zien hierdoor hun financiële toekomst weer rooskleurig in.

Het onderzoek van de ING gaf een mooi, maar vooral opmerkelijk beeld, van hoe de Nederlandse jongeren anno 2009 tegenover geldzaken staan. Meer dan de helft van de jongeren, namelijk 60%, denkt namelijk dat geld gelukkig maakt. De helft denkt ook dat ze later zoveel geld verdienen dat ze alles kunnen kopen wat ze willen. In totaal heeft 94% van alle jongeren een spaartegoed opgebouwd. Maar voor hen heeft wel de crisis er in gehakt. Zij zullen dus wel besparen op cadeautjes voor Sinterklaas en Kerst. Meisjes zijn spaarzamer dan jongens. De meeste jongeren geven aan dat ze sparen voor ‘grote dingen’, zoals ‘de toekomst’, een huis, een scooter of een toekomstige studie. Nick Jue van ING Nederland reageert op het persbericht en geeft aan:”Het is interessant te zien hoe jongeren zelf denken over geldzaken. Hoewel uit verschillende onderzoeken blijkt dat jongeren steeds vaker geldproblemen hebben, blijken ze wel te sparen voor hun eigen toekomst. En jongeren die al jong zelfstandig leren omgaan met geld komen minder vaak in de problemen.’ Jue chat vanmiddag met jongeren op Habbo – over de uitkomsten van het onderzoek, maar ook over zichzelf.”. Lenen gebeurd nog wel steeds. Vooral lenen onder elkaar als vrienden blijft populair, maar hierbij gaat het om kleine bedrijven om iets te kopen zoals snoep, drinken of make-up. Maar tweederde van de jongeren vind het toch vervelend om te lenen en spaart dus eerst voor een aankoop.


Populair

sbs6

Is Nederland SBS-mar

In 2006 werd SBS een serieuze concurrent binnen omroepland toen ...

Exclusief interview

Dagelijkse leven Onze bezoekers waren voornamelijk erg geïnteresseerd in de personen ...

ReclameBlik: Bier

We beginnen bij de marktleider van de biermarkt. Heineken. Heineken ...

Positiviteit: Mannen

We nemen weer even de bouwvakkers als voorbeeld. Zij staan ...

Welkom op het Strate

Anno 2009 is het hebben van alleen een website niet ...