• RSS
  • Facebook
  • Twitter

popstarsIn talentenjachten en shows is het een grote bron van inkomen. De kosten die in rekening worden gebracht als de kijker via telefoon of SMS op hun favoriete talent willen stemmen, en daar ook een prijs voor kunnen winnen. Op alle mogelijke manieren wordt hier gretig van gebruik gemaakt door alle omroepen. Binnenkort is dit echter verleden tijd, het wordt namelijk verboden in Nederland.

Momenteel kunnen omroepen bij een promotioneel kansspel nog maximaal 60 eurocent aan communicatiekosten vragen. Daarvoor maken dan de kijkers kans op tv’s, games een geldprijs of auto. Maar daar gaat dus verandering in komen. Minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie wil dit tarief terug brengen tot 0 cent. Volgens de minister is er in dit soort SMS-acties spraken van een kansspel, doordat ze mee doen in de loterij voor zo’n prijs. Wat de minister betreft kan alleen nog maar een prijs aan bellers worden gegeven als er geen kosten in rekening worden gebracht, of als de omroep een kansspelvergunning heeft. Dit betekend dat programma’s als Miljoenenjacht, Popstars, Idols, X-Factor e.d. drastisch gaan veranderen binnenkort.
Soundmixshow-finale 1988. Presentator Henny Huisman roept in zijn tv-programma de ruim zes miljoen kijkers op telefonisch te stemmen op een van de kandidaten.

Hij weet dan nog niet dat er een bijna nationale ramp te wachten staat. Even later ligt het telefoonnet plat. Politie, brandweer en ambulances zijn in sommige delen van het land zelfs onbereikbaar. Geschrokken van de impact van de oproep, zei Henny Huisman na de uitzending: ,,Ik betreur het dat het zo is gelopen en gelukkig zijn er geen ongelukken gebeurd. Dit hadden we niet verwacht. Ik wist niet dat we zo populair waren.”

Dat was de Soundmixshow, een televisieprogramma waarin deelnemers live een nummer van een professionele artiest nazongen. De afgelopen jaren zijn er diverse varianten op het programma gekomen. Idols, So You Wannabe a Popstar, Evita, noem maar op. Stemmen tijdens een tv-programma werd een bekend fenomeen. Voor het programma So You Wannabe a Popstar levert KPN Callfactory de techniek. Het publiek belt of sms’t en in de voorronden werd in de verwerking van de telecomcijfers ook het oordeel van de vakjury meegewogen tot een totaal-uitslag. Alles gebeurt ter plaatse. In Studio 22. Daar ligt in een apart kantoor de verbinding met KPN en wordt per seconde bijgehouden hoeveel stemmen er zijn binnengekomen. Grafieken beelden de gegevens uit.

Grote vraag is natuurlijk: hoeveel sms’jes komen er nu precies binnen? Is dat in euro’s uitgedrukt niet gigantisch? ,,Heel veel”, zegt Erik Dekker van SBS6 nuchter. ,,Dat maken wij uit concurrentieoverwegingen nooit bekend. De commerciële belangen zijn groot.”

Dekker vertelt nog wel iets over het sms-gedrag van het publiek. ,,De meeste mensen sturen één of twee sms’jes. Een enkeling stuurt meer berichten. Soms tientallen. Dat zijn uitzonderingen. Maar dat kan het verschil maken. We hebben een situatie gehad met de stemverdeling 50,2 procent tegen 49,8 procent. Dan kunnen tientallen sms’jes het verschil maken.”


Populair

sbs6

Is Nederland SBS-mar

In 2006 werd SBS een serieuze concurrent binnen omroepland toen ...

Exclusief interview

Dagelijkse leven Onze bezoekers waren voornamelijk erg geïnteresseerd in de personen ...

ReclameBlik: Bier

We beginnen bij de marktleider van de biermarkt. Heineken. Heineken ...

Positiviteit: Mannen

We nemen weer even de bouwvakkers als voorbeeld. Zij staan ...

Welkom op het Strate

Anno 2009 is het hebben van alleen een website niet ...