• RSS
  • Facebook
  • Twitter

soundBuma/Stemra lijkt inmiddels weer wat op de achtergrond, maar vandaag komen ze toch weer in het nieuws. Buma/Stemra kwam in het najaar volop in de publiciteit toen de plannen voor 2010 werden gepresenteerd. Hierin wilde Buma/Stemra een regeling treffen dat er een heffing werd betaald voor het embedden van auteursrechtelijke video’s van videosites zoals YouTube. Hiervoor zouden bijvoorbeeld jongeren honderden euro’s moeten betalen om hun favoriete videoclip op hun Hyves profielpagina te plaatsen!

Maar dat ging te ver. Voor zowel de Nederlandse bevolking als de Nederlandse overheid was het een reden om in actie te komen. Protestacties, handtekeningenacties en een geweldige reportage van web-log GeenStijl zorgde voro de nodige ophef. Buma/Stemra was niet meer weg te slaan uit de actualiteitenrubrieken. Maar toen kwam dan het verlossende woord. Buma/Stemra zal de regeling niet doen doorvoeren voor consumenten, echter nog wel steeds voor het bedrijfsleven. De druk was van de ketel af, maar nog steeds was de zakenwereld not amused over de regeling. Zo vonden organisaties die opkomen voor de belangen van de horeca het belachelijk dat een bioscoop bijvoorbeeld moet betalen voor het plaatsen van een trailer van een film! Toch zakte de aandacht weg.

In de tussentijd is er veel veranderd. Universal heeft de embedded mogelijkheid van alle muziek videoclips geblokkeerd, en ook video’s die door andere worden geplaatst worden geweigerd. Embedden van alle muziek is dus sinds enkele maanden niet meer mogelijk. Waarschijnlijk heeft dus Buma/Stemra wel enkele slapende honden wakker gemaakt. Maar er is nog meer! Een onbekende brief kwam op verschillende redacties binnen waarin stond vermeld dat het embedden van YouTube filmpjes op commerciéle websites, websites van bioscopen en poppodia e.d. niet betaald hoeven te worden. Buma/Stemra is echter onbereikbaar voor commentaar. Wordt dus zeker vervolgd!

One Response so far.

  1. [...] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Bas van der Bent en Selwyn Donia, MaxServ B.V. Giessen. MaxServ B.V. Giessen heeft gezegd: Nieuw Online Strategie Artikel: Buma/Stemra schaft hele embedded regeling af http://bit.ly/6gzhzy #strategieonline [...]


Populair

sbs6

Is Nederland SBS-mar

In 2006 werd SBS een serieuze concurrent binnen omroepland toen ...

Exclusief interview

Dagelijkse leven Onze bezoekers waren voornamelijk erg geïnteresseerd in de personen ...

ReclameBlik: Bier

We beginnen bij de marktleider van de biermarkt. Heineken. Heineken ...

Positiviteit: Mannen

We nemen weer even de bouwvakkers als voorbeeld. Zij staan ...

Welkom op het Strate

Anno 2009 is het hebben van alleen een website niet ...