Eén op de drie Nederlanders kijkt wel eens een televisieprogramma van de publieke omroep of RTL terug via internet, blijkt uit onderzoek van Stichting Kijkonderzoek en Stichting Internetreclame. Vooral jongeren kijken massaal tv-programma’s terug via het Internet. Uitzending Gemist, RTL Gemist en SBS Programma Gemist wordt massaal gebruikt.
Een revolutie dus voor het tv kijken. Het nieuwe tv kijken is vooral tv kijken wanneer en waar je zelf wilt. De jongeren zitten niet meer vast aan vaste uitzendtijden. Vooral jongeren in de doelgroep van 13-19 jarigen kijkt regelmatig een uitzending terug, dit is namelijk 37% van de jongeren die het wel eens doet. De mensen in de leeftijd van 20-34 jaar maakt ook gretig gebruik van de diensten, ruim 40% kijkt programma’s terug. De 65+-ers moeten het fenomeen nog leren kennen. Slechts 11% kijkt wel eens wat terug via het Internet. Vooral programma’s met informatie en amusement zijn populair. Ook valt vooral op dat veel programma’s die op tv slecht worden bekeken het op Internet goed doen. Hier is de BNN-soap ONM een mooi voorbeeld van.