• RSS
  • Facebook
  • Twitter

kredietcrisis2009 blijft voor de economie toch het jaar van de kredietcrisis. De recessie zorgde ervoor dat veel bedrijven ten onder gingen, velen mensen raakte hun baan kwijt en hierdoor ontstond een cyclus die moeilijk was te doorbreken. Langzaam zijn we gelukkig weer op de goede weg. De economie trekt weer wat aan, meer vacatures verschijnen weer, en daarmee is de recessie officieel voorbij. Maar het herstel zal nog wel even duren. Daarom vandaag op Strategie Online het dossier kredietcrisis.


24 september || Minder bezuinigingen op computers
De gevolgen van de wereldwijde kredietcrisis voor de computerhandel blijken minder ernstig dan verwacht. In 2008 werden er over het hele jaar nog 291 miljoen computers verkocht. Maar in het eerste kwartaal van 2009 waren de verwachtingen erg slecht. In juni stelde een onderzoeksbureau uit Amerika dat er een daling van de verkoop van computers zou plaats vinden van 6%, ten op zichte van 2008. Momenteel blijkt het slechts een daling te zijn van 2%.
25 september || Betere klantenservice door recessie
De kredietcrisis zorgt voor velen verbeteringen in klantenservice. De laatste maanden wordt er steeds meer geinvesteerd in contact- en callcenters. Dit omdat klantenbinding het toverwoord is geworden om deze recessie als onderneming te overleven. Het is belangrijker om klanten te behouden, dan om klanten aan te trekken. Dit omdat simpelweg een vaste klant veel meer oplevert. Dit blijkt uit een onderzoek onder 550 contactcenters.
25 september || Forse bezuinigingen van adverteerders
De kranten hebben het zwaar te verduren. De komst van Internet zorgde al voor zware tijden van de kranten, maar met de kredietcrisis er bovenop is het moeilijk te overleven. In 2008 hadden de kranten via adverteerders nog inkomsten van maarliefst 1,6 miljard euro. Maar vooral de inkomsten van adverteerders lijken volledig te zijn ingestort, en dat voelt de sector zwaar. In 2009 zullen de inkomsten met ruim 17% dalen!
12 oktober || Nederland onderneemt niet in crisistijd
In tijden van kredietcrisis en recessie is het belangrijk om te zorgen voor verandering, verbetering en innovatie. Dat is het ultieme wapen tegen de recessie, maar helaas heeft Nederland dat (nog) niet door. Uit onderzoek blijkt dat Nederland in de afwachtende positie is en niets onderneemt. Ondernemende plannen worden oneindig uitgesteld tot na het herstel.
13 oktober || Consumentenvertrouwen komt terug
Na ruim een jaar lijkt het erop dat er weer wat licht in de tunnel zichtbaar wordt. De consumenten krijgen meer vertrouwen in de toekomst en durven ook weer langzaam aan wat meer uitgaven te doen. Dit blijkt uit onderzoek van het CBS. Volgens de gemiddelde consument zullen de komende 12 maanden er beter uit gaan zien. En met dit gewonnen vertrouwen is de kans ook groter dat consumenten meer durven uit te geven.
23 oktober || Positief over de toekomst
Ondernemend Nederland ziet de toekomst weer zonnig in. Nadat het afgelopen jaar velen bedrijven hebben moeten inkrimpen is dit jaar Nederland positief over de toekomst. Dit blijkt uit de Marktmonitor 2009. Zowel alle bedrijven verwachten het komende jaar een groei door te maken, en daarmee lijkt de groei en het herstel van de economie een feit te worden. De recessie heeft namelijk flinke deuken achtergelaten in onze economie.
26 oktober || ING voorspelt einde recessie
Nadat er in 5 kwartalen de economie steeds verder bleef dalen, is het afgelopen kwartaal de economie weer gegroeid met 0,3%. Dit stelt de ING Bank op Beursduivel.nl. Het is natuurlijk geen enorme stijging, maar wel het begin van het einde van de recessie. Naar verwachting zal de economie met ruim 4,2% zijn ingekrompen.
5 november || Marketing hard getroffen door crisis
De arbeidsmarkt voor Marketing & Communicatie heeft het nog steeds erg zwaar. Uit een kwartaalanalyse van USG Capacity blijkt dat het aantal vacatures in de branche met 25% is gedaald ten opzichte van deze periode vorig jaar. Hiermee daalt de werkgelegenheid in deze branche harder dan de algemene werkgelegenheid,
5 november || Crisis onthult slechte managers
Vaak worden blogs en sites overspoelt met negatieve berichten over de economie, recessie en kredietcrisis. Maar vergeet niet dat de crisis niet alleen voor tegenspoed en ellende zorgt. De crisis is iets dat Nederland overkomt. Maar hierdoor wordt wel heel goed duidelijk wat de kwaliteit is van een onderneming, manager of het personeel. De kaf wordt van het koren gescheiden mede door de kredietcrisis.
13 november || Meer vacatures in oktober
Al in meerdere berichten op Strategie Online hebben we aangegeven dat het einde van de kredietcrisis toch echt in zicht is. We hopen in 2010 een mooi jaar te krijgen waarin we vooral een groot herstel mogen ontdekken. Fijn om te zien in ieder geval dat we daar al redelijk goed naar op weg zijn. In oktober is namelijk het aantal vacatures in tijden weer gestegen.
13 november || Recessie officieel voorbij
Na ruim een jaar heeft Nederland vandaag officieel de recessie achter zich gelaten. Een recessie is een recessie als de economie in krimpt. In het derde kwartaal van 2009 is dat niet gebeurd, het kwartaal is namelijk met 0,4% gegroeid ten opzichte van het vorige kwartaal. Dat betekend dus het einde voor de recessie.
8 december || Velen ontslagen bij kranten
Ruim 130 banen verdwijnen bij de grote kranten Volkskrant en Trouw. Bij de redactie van de Volkskrant moeten 20 mensen het veld ruimen, bij de redactie van de Trouw zijn dit er maar liefst 25! Vanochtend is dit alle medewerkers en betrokkenen meegedeeld door Persgroepbaas Christiaan van Thillo. De reorganisatie moet voor 1 april volgend jaar zijn afgerond, voor het personeel is er wel een vrijwillige vertrekregeling.
10 december || De 13e maand
De 13e maand is een bonus waar veel Nederlanders gebruik van maken. Wegens goed presteren krijgen zij een behoorlijke bonus aan het einde van het jaar. Maar toch blijkt de kredietcrisis deze traditie te doorbreken. Ruim 15% bedrijven zien dit jaar af van de eindejaarsbonussen. Slechts 66% van de medewerkers verwacht dit jaar maar een kerstbonus.


Populair

sbs6

Is Nederland SBS-mar

In 2006 werd SBS een serieuze concurrent binnen omroepland toen ...

Exclusief interview

Dagelijkse leven Onze bezoekers waren voornamelijk erg geïnteresseerd in de personen ...

ReclameBlik: Bier

We beginnen bij de marktleider van de biermarkt. Heineken. Heineken ...

Positiviteit: Mannen

We nemen weer even de bouwvakkers als voorbeeld. Zij staan ...

Welkom op het Strate

Anno 2009 is het hebben van alleen een website niet ...