• RSS
  • Facebook
  • Twitter

haiti3De dag van Giro 555 was een groot succes. Ruim 80 miljoen euro is opgebracht door de grote landelijke acties op radio en tv. Voor de landelijke actie van start ging stond de teller op 10 miljoen, inmiddels is er dus al 73 miljoen euro bijgekomen. Nederland geeft gul, iedereen wil de slachtoffers in Haïti steunen.

Het begon gisterochtend met de uitzendingen van Radio 555. Dit radiostation was een combinatie van meerdere radiostations. Het station maakte ‘s ochtends al diepe indruk met de woorden:”Als er maar 20% van uw gift daadwerkelijk bij de bevolking terecht komt, dan is dat altijd nog meer dan als u niets doneert! Dus steun Haïti!”. DJ Edwin Evers wilde zo voor goed afrekenen met de enorme vragen voor de donaties. Op tv namen Linda de Mol, Jeroen Pauw en Beau van Erven Dorens de actie. De grote tv-actie is massaal bekeken op Nederland 1, RTL 4 en SBS 6. Het callcenter puilde uit van BN-ers. Zelfs Dirk Scheringa, Geert Wilder, Jan Peter Balkenende en Wouter Bos namen plaats achter een telefoon om de bijdragen in ontvangst te nemen. Minister Bert Koenders verdubbelde dat bedrag, zoals hij eerder donderdag al had aangekondigd. Daarmee komt het totaalbedrag op 83,4 miljoen. Overigens gaan veel acties nog door de komende tijd.

Ook werd benadrukt wat de ernst van de ramp was. De ramp was in heftigheid nog ernstiger dan de tsunami in Azië. Toch moet er nog veel geld binnen komen, willen de Samenwerkende Hulporganisaties ook net zo veel geld binnen halen als in 2004. Hier vindt u een overzicht van de bijdragen die zijn opgehaald bij andere rampen.

1. Tsunami in Azië (2004) – 208,3 miljoen euro
2. Vluchtelingen Kosovo (1999) – 52 miljoen
3. Aardbeving Pakistan (2005) – 39,8 miljoen
4. Orkaan Mitch Midden-Amerika (1998) – 37,2 miljoen
5. Vluchtelingen Rwanda (1994) – 35,8 miljoen
6. Aardbeving Turkije (1999) – 30,5 miljoen
7. Afrika Nu (1987) – 23,4 miljoen
8. Afrika (1992) – 18,4 miljoen
9. Afrika (1990) – 17,3 miljoen
10. Afrika (2002) – 12,6 miljoen


Populair

sbs6

Is Nederland SBS-mar

In 2006 werd SBS een serieuze concurrent binnen omroepland toen ...

Exclusief interview

Dagelijkse leven Onze bezoekers waren voornamelijk erg geïnteresseerd in de personen ...

ReclameBlik: Bier

We beginnen bij de marktleider van de biermarkt. Heineken. Heineken ...

Positiviteit: Mannen

We nemen weer even de bouwvakkers als voorbeeld. Zij staan ...

Welkom op het Strate

Anno 2009 is het hebben van alleen een website niet ...