• RSS
  • Facebook
  • Twitter

Zaken doenVerkopers en medewerkers van de afdeling Sales: opgelet! Strategie-Online geeft u vandaag 10 exclusieve tips om als gladde verkoper meer succes te behalen. Verkopen is een unieke combinatie van het combineren en creëren van een unieke gunfactor met een goed aanbod, waarvan het unieke punt goed naar boven komt.

Dit zijn de 10 tips van Strategie Online om meer omzet te behalen door betere verkoop:

1. Ga door
Één keer nee, is geen nee! Laat je niet te snel afwimpelen, maar denk en veer mee met de klant. Bekijk wat de klant als tegenwerping heeft gebruikt om daar vervolgens een argument van te maken om het juist wel te doen.

2. Lunch
Het is moeilijk om een goed en persoonlijk gesprek te starten. Als het een moeilijk punt is kan het goed werken om bijvoorbeeld te gaan lunchen met de potentiële klant. Het ijs is meteen gebroken en de potentiële klant en u hebben ook een goed gespreksonderwerp.

3. Tegenargumenten
Klanten verwachten opdringerige verkopers. Daarom begint het verkopen pas bij de eerste nee. Voor die eerste nee komt is het van belang om geen enkele twijfeling te laten merken. Dus geen ‘dit product is misschien wel niets voor u’, of ‘ik weet niet zeker of u al klaar bent voor mijn aanbod’. Maar juist twee voordelen: u lijkt oprechter en uw aanbod wordt onweerstaanbaar.

4. Urgentie
Geef een subtiele hint, zoals ‘normaal duurt het drie tot vier weken voor dit artikel geleverd kan worden, maar misschien heb ik er nog een in het magazijn.’ Kom even later terug met de mededeling dat er nog een exemplaar staat voor een klant die het nog niet in ontvangst kan nemen en dat als uw prospect nu beslist, het morgen geleverd kan worden’.

5. Ordervraag
Heeft u alles uitgelegd en alles gezegd wat er te zeggen valt? Stel dan de simpele vraag of er nog een reden is om niet tot verkoop over te gaan. Meestal is het antwoord ‘nee’. De klant heeft het gevoel dat hij de kans heeft gehad zijn mening te geven en serieus genomen wordt en is des te meer geneigd die handtekening te zetten.

6. Laatste verkoopgesprek
Als u ooit Stratego heeft gespeeld weet u dat u uw vervangbare en goedkope scouts inzet om de tegenstander te verkennen. Hetzelfde geldt voor sales. Heeft u een paar topverkopers in huis? Laat die dan niet hun tijd verdoen met cold calling, maar reserveer hen voor dat laatste verkoopgesprek.

7. Standaard verkooppraatje
Een goede verkoper gebruikt nooit hetzelfde verhaal. Klanten willen zich speciaal voelen en dat bereikt u niet bepaald met een standaardverhaaltje. Presenteer uw informatie steeds dusdanig dat die perfect aansluit bij iemands persoonlijkheid, leeftijd, motivatie en interesses.

8. Ego
Iemand die beslissingen mag nemen, wil er graag aan herinnerd worden hoe belangrijk hij of zij is in het proces. Een effectieve afsluiting van uw verkoopverhaal is een zin als: ‘sommige mensen zorgen dat dingen gebeuren, anderen kijken toe hoe de dingen gebeuren en weer anderen vragen zich af waarom dingen gebeuren; in welke categorie valt u?’

9. Flirt – een beetje
Net als wanneer u aan het daten bent, wilt u dat uw prospect denkt dat u hem/haar graag als klant wilt maar dat u tegelijkertijd genoeg andere opties hebt. Speel een beetje hard to get. Geef ze aandacht en net als ze toe willen happen, trekt u zich terug.

10. Beslissing
Deze subtiele aanpak geeft klanten het gevoel dat zij de touwtjes in handen hebben en als ze dat denken, zijn ze eerder geneigd beslissingen te nemen. Laat de klant zelf het woord voeren en op die manier zelf alle mogelijke bezwaren wegnemen.

One Response so far.

  1. [...] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door MaxServ B.V. Giessen, Annamae. Annamae heeft gezegd: Verkopen is een tactiek | Strategie-Online.nl: Net als wanneer u aan het daten bent, wilt u dat uw prospect denkt … http://bit.ly/aHTQlj [...]


Populair

sbs6

Is Nederland SBS-mar

In 2006 werd SBS een serieuze concurrent binnen omroepland toen ...

Exclusief interview

Dagelijkse leven Onze bezoekers waren voornamelijk erg geïnteresseerd in de personen ...

ReclameBlik: Bier

We beginnen bij de marktleider van de biermarkt. Heineken. Heineken ...

Positiviteit: Mannen

We nemen weer even de bouwvakkers als voorbeeld. Zij staan ...

Welkom op het Strate

Anno 2009 is het hebben van alleen een website niet ...