Google gaat zich begeven in het vaarwater van sociale netwerksites als Facebook en Hyves en Twitter. Het Amerikaanse internetbedrijf breidt zijn e-maildienst Gmail uit met mogelijkheden om korte berichtjes, video’s en foto’s achter te laten.
Dinsdag werd bekendgemaakt dat de nieuwe dienst de naam Google Buzz zal dragen. “Een geheel nieuwe wereld in Gmail”, sprak productmanager Todd Jackson namens Google.
Google belooft dat, gebruikers van een Gmail-account, binnen enkele dagen gebruik kunnen maken van de dienst. Gebruikers ‘volgen’ automatisch de berichtjes, video’s en foto’s van de mensen met wie veel wordt gemaild. Ook hoopt Google de zinvolle van de nutteloze berichten beter te kunnen scheiden. Naar eigen zeggen heeft het Amerikaanse internetbedrijf de ambitie om de wereld van sociale informatie te organiseren.
Op het gebied van sociale netwerken heeft Google op internet weinig in de melk te brokkelen. Over een eigen netwerk beschikt Google met Orkut wel, echter wordt dit nog weinig gebruikt. In tegenstelling tot Orkut zijn de sociale netwerken Facebook en Twitter in de afgelopen jaren hard gegroeid.
Hoeveel mensen gebruikmaken van Gmail wil Google niet zeggen, maar op dit moment maken zeker vierhonderd miljoen mensen gebruik van Facebook. Facebook trok in december ruim 176 miljoen unieke bezoekers, beweert comScore, een bedrijf dat het internetverkeer volgt. Volgens comScore zijn gratis e-maildiensten op het internet voorlopig het populairst, zo blijven Yahoo Mail en Windows Live Hotmail Gmail nog altijd voor.
Google was al bezig met de ontwikkeling Google Wave, de e-mail van de toekomst. Met dit product wordt het mogelijk om, ondermeer op het gebied van tekstverwerking, meer online samen te werken. Momenteel werkt Google Wave echter alleen nog op uitnodiging.