• RSS
  • Facebook
  • Twitter

googleOok de snelheid van een website is een belangrijk aspect in Google. Sinds vrijdag weegt dit namelijk mee in de ranking in de zoekmachine. Een langzame site komt dus lager in de zoekresultaten te staan, terwijl deze misschien wel heel actueel wordt bijgehouden.

Sinds vrijdag houdt de Engelstalige zoekmachine van Google (google.com) rekening met de laadtijd van websites. Zo maken sites die snel laden bij een deel van de zoekopdrachten een grotere kans op een hoge ranking. Dat is bij circa 1 procent van de zoekopdrachten het geval, volgens Google.

De toevoeging van de snelheidsfactor aan het zoekalgoritme moet leiden tot meer tevreden gebruikers, meldt de zoekmachine ‘grootmacht’. Internetgebruikers besteden minder tijd op trage websites, zo blijkt uit onderzoek van Google. Vergeleken met relevantie speelt de sitesnelheid maar een marginale rol in het opmaken van de siteranking.

Scripts en afbeeldingen
Een website is qua snelheid afhankelijk van diverse factoren, de afstand van de hostingserver tot de eindgebruiker en het gebruiken van scripts en afbeeldingen op de website zijn hier voorbeelden van. Ondanks dat Google het snelheidsalgoritme niet precies wil weggeven, verwijst het wel naar tips om de laadtijd van een website te verbeteren.

Het aangepaste algoritme zorgt echter niet voor tevredenheid bij alle webmasters, valt te lezen uit de reacties onder de Google-blogpost. “Wat betekent dit voor sites met een hoop foto’s of andere elementen die lang moet laden? En wat betekent dit voor sites die advertenties draaien? Die doen er duidelijk langer over dan een simpele site met alleen HTML.”, zijn zomaar enkele reacties die zeer zeker relevant zijn met betrekking tot dit onderwerp.

Analytics
Een andere reageerder vraagt zich af of webmasters met Google Analytics hierdoor ook hun huidige posities verliezen in de ranking, want deze software van Google maakt websites ook langzamer. “Dat zou de ultieme ironie zijn.”

Categories: Analyseren

Populair

sbs6

Is Nederland SBS-mar

In 2006 werd SBS een serieuze concurrent binnen omroepland toen ...

Exclusief interview

Dagelijkse leven Onze bezoekers waren voornamelijk erg geïnteresseerd in de personen ...

ReclameBlik: Bier

We beginnen bij de marktleider van de biermarkt. Heineken. Heineken ...

Positiviteit: Mannen

We nemen weer even de bouwvakkers als voorbeeld. Zij staan ...

Welkom op het Strate

Anno 2009 is het hebben van alleen een website niet ...