Steeds vaker gebruiken Europeanen hun mobiele telefoon voor navigatie in de auto. Volgens onderzoeksbedrijf comScore is dat een directe bedreiging voor de particuliere navigatie industrie.
Nadat Nokia in januari het voorbeeld van Google volgde met het gratis aanbieden van telefoonnavigatie, verhevigde de strijd om gebruikers van satellietnavigatie dit jaar. De navigatiesoftware van Google is voorlopig enkel beschikbaar in de Verenigde Staten, waardoor men in Europa kiest voor andere mogelijkheden.
21,1 miljoen consumenten in de vijf grootste Europese markten, te weten Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië en Spanje, gebruikten hun mobiele telefoon voor navigatie, zo blijkt uit de cijfers van comScore. Vergeleken met een jaar eerder, is dat een stijging van 68 procent.
Ter vergelijking: In deze markten zijn in 2008 en 2009 in totaal 20,4 miljoen particuliere navigatieapparaten aan de man gebracht, zo blijkt uit cijfers van Gfk, een ander onderzoeksbedrijf.
Navigatiefabrikanten als TomTom en Garmin zien autonavigatie als hun sterkste punt. Echter wijst ComScore er op dat juist de auto inmiddels de meest gebruikte plaats is voor het gebruik van de populaire telefoonnavigatie.
68 procent van de gebruikers van telefoonnavigatie gebruikt de dienst in de auto of ander voertuig, terwijl 27 procent dit naar eigen zeggen doet tijdens het lopen, rennen of fietsen.