• RSS
  • Facebook
  • Twitter

e-mailSteeds vaker proberen buitenlandse geheime diensten aan gevoelige Nederlandse informatie te komen. De AIVD, de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst, meldt in haar jaarverslag dat dit vooral gebeurd door besmette e-mails te sturen.

Volgens de geheime dienst is het probleem met deze vorm van spionage het afgelopen jaar dusdanig gegroeid dat ministeries, gemeenten, bedrijven en wetenschappelijke instellingen direct gewaarschuwd diende te worden.

De digitale aanvallen voeren de buitenlandse spionnen vooral uit met betrouwbaar ogende e-mailberichten, waaraan een besmette bijlage is toegevoegd. Naast de e-mails met de zogenaamde e-mailtrojans worden ook cd’s, dvd’s, usb-sticks én websites besmet.

Nederlanders zijn zich nauwelijks bewust van spionagerisico’s, zo blijkt uit onderzoek. „Nederlanders realiseren zich vaak niet genoeg dat ook in Nederland waardevolle informatie aanwezig is waarover buitenlandse inlichtingen of diensten graag zouden beschikken”, aldus een woordvoerder van de AIVD. Slechts enkele realiseren zich dat andere regeringen proberen in het geniep de besluitvorming en het beleid in Nederland te beïnvloeden.

Met name Rusland, Iran en China worden door de AIVD genoemd als landen die zich schuldig maken van spionage in Nederland. De NAVO, de technisch-wetenschappelijke sector, de defensie-industrie en de energiesector zijn de interessantste doelwitten voor de Russische geheime dienst. Iran daarintegen wil grip houden op Iraniërs die als een gevaar voor het Iraanse regime worden gezien. Net als de Russen richten de Chinezen zich op de wetenschappelijke sector en de defensie-industrie. Een ander doelwit voor China zijn de Chinese minderheden.

Verder staat in het jaarverslag dat doordat in 2009 de veiligheidsdienst zicht intensiever heeft gericht op spionage, een aantal concrete activiteiten van andere landen beëindigd. Volgens de AIVD is het een aantal ‘ongewenste’ inlichtingenofficieren niet gelukt om Nederland, via de digitale kanalen, binnen te komen.

Categories: Actueel

Populair

sbs6

Is Nederland SBS-mar

In 2006 werd SBS een serieuze concurrent binnen omroepland toen ...

Exclusief interview

Dagelijkse leven Onze bezoekers waren voornamelijk erg geïnteresseerd in de personen ...

ReclameBlik: Bier

We beginnen bij de marktleider van de biermarkt. Heineken. Heineken ...

Positiviteit: Mannen

We nemen weer even de bouwvakkers als voorbeeld. Zij staan ...

Welkom op het Strate

Anno 2009 is het hebben van alleen een website niet ...