De merkwaarde van het Amerikaanse computerconcern Apple is flink gestegen. Het merk van de fabrikant van o.a. de iMac en de iPhone is volgens onderzoeksbureau Millward Brown inmiddels zo’n 61 miljard euro waard. Vorig jaar was dat nog maar 63 miljard dollar, terwijl het omgerekend nu 83 miljard dollar is.
In de tophonderd van de sterkste en meest waardevolle merken, die woensdag door Millward Brown werd gepubliceerd, sprong Apple van de 6e naar de 3e plaats. Door de stijging laat Apple zowel Microsoft als Coca-Cola achter zich, zij staan op respectievelijk plaats 4 en 5 van de tophonderd. In vergelijking met Apple zijn alleen IBM (ruim 86 miljard dollar) en Google (114 miljard dollar) groter, zij staan dan ook op de plaatsen 2 en 1.
Op een andere lijst, afkomstig van merkenadviesbureau Interbrand en het weekblad BusinessWeek, is frisdrankgigang Coca-Cola als behoorlijk wat jaren nummer 1. Onderzoeksbureau Millward Brown houdt rekening met het belang van de merken voor consumenten, waardoor zij hun lijst onderscheiden van anderen. Om haar lijst volledig te maken ondervraagd het bureau jaarlijks meer dan een miljoen consumenten.
In de nieuwste tophonderd staan zeventien technologiemerken, terwijl aanbieders van mobiele telefonie het met 13 vermeldingen ook meer dan behoorlijk doen. In de top-10 zijn Vodafone en China Mobile als aanbieder van mobiele telefonie zelfs vermeld.
Het enige Nederlandse bedrijf wat de lijst wist te halen staat op de 40e plaats. Met een merkwaarde van ruim 15 miljard dollar doet Shell het nog niet eens slecht.Vorig jaar stond de ING nog in de tophonderd, maar de vrije val die het toen beleefde kostte een hoop merkwaarde. Andere opvallende ontbrekende namen zijn Philips en Heineken.