In het vierde kwartaal van dit jaar onthuld Twitter zijn nieuwe en unieke advertentiesysteem. Met het advertentiesysteem denkt de micro-blog honderden bedrijven aan haar gebruikers te kunnen aanbieden.
Financieel gezien gaat het (relatief) goed met Twitter, dat vorig jaar voor het eerst een kleine winst boekte. Die winst kwam voort uit een deal die het maakte met Google, via de zoekmachine Twitter-berichten te doorzoeken zijn. Het bedrijf hoopt door de aankomende advertentie-inkomsten financieel ook echt succesvol te worden. Twitter-icoon Dick Costollo legt het alsvolgt uit, “Onze waarde wordt geschat op meer dan een miljard dollar, dus leven wij nu in een wereld waarin we honderden miljoenen dollars willen omzetten.”
Na de lancering van het advertentie-systeem kunnen adverteerders op Twitter hun Twitter-berichten laten promoten door de dienst zelf. In onder andere zoekopdrachten zullen deze ‘tweets’ vervolgens prominente plaatsen krijgen. Inmiddels heeft Twitter al enkele proeven hiermee uitgevoerd, die volgens Dick Costollo meer dan succesvol bleken. Het is echter wel moeilijk te voorspellen of deze vorm van adverteren ook op grote schaal het goed zal doen, was wat Costollo aan zijn verklaring toevoegde.