• RSS
  • Facebook
  • Twitter

tvDe verkoop van televisies zal de komende weken gestimuleerd worden door het WK voetbal in Zuid-Afrika. Volgens marktonderzoeker GfK Retail & Technology zullen, dankzij het ‘voetbalfeest’, ongeveer 75.000 tv’s extra verkocht worden. Ten opzichte van de normale verkoopperiode komt dit de extra verkoop neer op een stijging van ruim 7 procent.

Voorafgaand aan het Europees kampioenschap in Oostenrijk en Zwitserland in 2008 werden 70.000 toestellen verkocht, waardoor ook in dat opzicht het WK zorgt voor een verkoopstijging. Doordat de prijzen van platte televisies continu blijven dalen komt er aan extra omzet 41 miljoen binnen, twee jaar geleden was dat nog 60 miljoen, waardoor de extra inkomsten voor de tv-verkopers wel lager zijn.

GfK denkt verder dat de winkeliers vooral de week na de uitkering van het vakantiegeld een televisie gaan kopen, ondanks dat de economische recessie de aankoopmogelijkheden voor de consumenten wel kleiner heeft gemaakt.

Tijdens het WK in 2006 nam de LCD-televisie de verkoop ‘in handen’, terwijl 4 jaar eerder, tijdens het WK van 2002, de ‘gewone’ beeldbuis nog regeerde. De tijden veranderen, waardoor vooral met led-tv’s en tv’s die 3D-beelden kunnen tonen gepronkt zal worden door winkeliers en fabrikanten.

Omdat naar verwachting de wedstrijden van het Nederlands elftal nog niet live in 3D worden uitgezonden, heeft een koper tijdens het huidige WK nog niet veel aan een 3D-televisie. Films met driedimensionale beelden zijn ook nog maar amper voorhanden, maar de nieuwe technologie kan nieuwsgierige kijkers mogelijk wel naar de winkel trekken, denkt GfK Retail & Technology.

In 2010 zelf zal de tv-verkoop volgens de marktonderzoeker met 5 procent toenemen, wat neerkomt op 1,96 miljoen televisies in het gehele jaar. Vorig jaar bedroeg de gemiddelde verkoopprijs van een LCD-televisie 657 euro, dit jaar zal dat dalen tot 549 euro.

Categories: Actueel

Populair

sbs6

Is Nederland SBS-mar

In 2006 werd SBS een serieuze concurrent binnen omroepland toen ...

Exclusief interview

Dagelijkse leven Onze bezoekers waren voornamelijk erg geïnteresseerd in de personen ...

ReclameBlik: Bier

We beginnen bij de marktleider van de biermarkt. Heineken. Heineken ...

Positiviteit: Mannen

We nemen weer even de bouwvakkers als voorbeeld. Zij staan ...

Welkom op het Strate

Anno 2009 is het hebben van alleen een website niet ...