• RSS
  • Facebook
  • Twitter

verkiezingenVandaag lanceert de Nederlandse tak van een speciale zoekmachine met het oog op de aanstaande verkiezingen. De zoekmachine is vooral opgezet om de kiezers hun weg te laten vinden in alle partijprogramma’s. Het ‘Politieke Google’ toont, anders dan bijvoorbeeld de Kieswijzer, enkel de feitelijke inhoud van de verkiezingsprogramma’s. De speciale zoekmachine geeft direct de volledige informatie weer, zonder dat hier een keuze uit moet worden genomen zoals de normale zoekmachine van Google.

Zo kan de geïnteresseerde kiezer er gemakkelijker achter komen hoe een bepaalde partij denkt over een bepaald actueel probleem, beweert Pim van der Feltz, de directeur van Google Nederland. Van der Feltz constateert inmiddels al een grote behoefte aan informatie over ondermeer het fileprobleem in Nederland. “Men kan op deze manier veel tijd besparen, want mede door het bestaan van meerdere versies van een partijprogramma is dat niet altijd even gemakkelijk.” aldus de directeur van Google Nederland.

Ook valt via Insights for Search te analyseren waar mensen specifiek naar zoeken. Eerder week stond vooral het onderwijs centraal, maar gisteren steeg de vraag naar de politieke meningen over de economische onderwerpen. Qua zoektermen staan Job Cohen (PVDA) en Geert Wilders (PVV) ruimschoots boven aan lijst bij de politici.

Naast de ‘Politieke Zoekmachine’ biedt Google samen met de NOS mensen de mogelijkheid om YouTube-filmpjes met vragen over de verkiezingen te uploaden. De ‘beste’ filmpjes, waar men op kan stemmen, komen op 8 juni tijdens het grote lijsttrekkersdebat aan de orde.

Hier kunt u de speciale zoekmachine van Google gebruiken.


Volgens Pim van der Feltz, directeur van Google Nederland, kan de geïnteresseerde kiezer er zo gemakkelijk achter komen hoe een bepaalde partij over bijvoorbeeld het fileprobleem denkt. „Men kan op deze manier veel tijd besparen. Want mede door het bestaan van meerdere versies van een partijprogramma is dat niet altijd even gemakkelijk.” aldus Van der Feltz die een grote behoefte aan informatie over dit onderwerp constateert.

Via Insights for Search valt ook te analyseren waar mensen naar zoeken. Gisteren steeg de vraag naar de politieke standpunten over de economische onderwerpen, terwijl eerder deze week het onderwijs centraal stond. Bij de politici staan Job Cohen en Geert Wilders qua zoektermen met stip genoteerd.

Samen met de NOS biedt Google mensen de mogelijkheid YouTube-filmpjes te uploaden met vragen over de verkiezingen. Vervolgens kan worden gestemd op de video’s. De beste filmpjes komen op 8 juni tijdens het grote lijsttrekkersdebat aan de orde.

De speciale zoekmachine is hier te gebruiken.

Categories: Actueel

Populair

sbs6

Is Nederland SBS-mar

In 2006 werd SBS een serieuze concurrent binnen omroepland toen ...

Exclusief interview

Dagelijkse leven Onze bezoekers waren voornamelijk erg geïnteresseerd in de personen ...

ReclameBlik: Bier

We beginnen bij de marktleider van de biermarkt. Heineken. Heineken ...

Positiviteit: Mannen

We nemen weer even de bouwvakkers als voorbeeld. Zij staan ...

Welkom op het Strate

Anno 2009 is het hebben van alleen een website niet ...