Videowebsite YouTube wordt steeds vaker ingezet door bedrijven in de grote marketingcampagnes. YouTube is de nieuwe methode om in een snel tijdsbestek een hoog bereik te behalen door inzet van audiovisuele marketing. Een groot voordeel aan de marketingvorm is vooral dat bedrijven geen problemen hebben met de Reclame Code Commissie.
De Reclame Code Commissie is erg streng op het gebied van promotie rond tabak en drank. Via YouTube kan echter de tabaksindustrie volop promotie maken. Volgens onderzoekers blijkt vooral dat YouTube steeds meer gebruikt wordt om roken te promoten. Er is een video op de bekende videowebsite die roken stimuleert en zo al 2 miljoen keer is bekeken. Slechts 4% van alle rookvideo’s zijn tegen het roken. Vooral Marlboro maakt gretig gebruik van het nieuwe marketingkanaal. De tabaksindustrie maakt goed gebruik van online marketing en hebben een complete online strategie uitgewerkt. De social media, als Facebook en Twitter, spelen hierin een grote rol.
De videowebsite YouTube bant betaalde reclames voor tabak, maar algemene gerelateerde tabaksreclames zijn wel toegestaan. Volgens onderzoekers zal het niet lang meer duren voor ook loterijen en de drankindustrie de nieuwe media gaan inzetten als marketingkanaal. Volgens velen wordt het dus hoogtijd dat de Westerse overheden iets gaan ondernemen en het verbod op reclame op tabak en drank ook uitbreiden op het Internet.
[...] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Marian van der Ent, MaxServ B.V. Giessen. MaxServ B.V. Giessen heeft gezegd: Nieuw Online Strategie Artikel: YouTube marketing aan banden? http://bit.ly/97jpDp #strategieonline [...]