• RSS
  • Facebook
  • Twitter

sbs6SBS heeft zijn geheel eigen methode van marketing voeren. Door middel van irritante banners in het beeld, een countdown naar de lancering en bloedirritante onderbrekingen midden in een programma promoten zij nieuwe programma. Dit zorgt voor menig ergernis bij de kijker. Toch hielp het wel om zo de familiezender van Nederland te profileren en werd hiermee de commerciële omroep een serieuze concurrent van RTL Nederland. Maar nu lijkt Nederland het gehad te hebben met deze marketingvorm en lijkt Nederland de SBS-marketing spuug zat.

In 2006 werd SBS een serieuze concurrent binnen omroepland toen SBS met een enorm verschil de ijsdansoorlog won van concurrent RTL. Vervolgens maakte SBS meerdere grote succesvolle familieshows als Popstars, So You Wannabe a Popstar, De Nieuwe Uri Geller, Het Beste Idee van Nederland en Hole in the Wall. SBS is zeer typisch met zijn marketing door de inzet van talloze bijwoorden. SBS is zo naar eigen zeggen de grootste familiezender van Nederland en toont de grootste familieshows, shows waar heel Nederland zijn adem voor in houdt, heel Nederland zit aan de buis gekluisterd en Nederland raakt er niet over uitgepraat. SBS is een zender vol met spectaculaire programma’s en heeft zich ooit geprofileerd als sensatie-zender. Ook in de marketing toont dit profiel zich goed. Maar toch heeft deze marketingvorm zich bewezen in het verleden.

De eerste aflevering van Hole in the Wall trok ruim 2 miljoen kijkers. De finale van Popstars werd door ruim 2 miljoen kijkers bekeken, de uitzending van Peter R. de Vries werd door 8 miljoen kijkers bekeken en ook de eerste seizoenen van Sterren Dansen op het IJs scoorden op de familiezender. Met het nieuwe tv-seizoen haalt SBS opnieuw de marketingvorm weer van stal. Zo is de grootste familieshow van Nederland gestart (Popstars), is er weken afgeteld naar de start van De Leukste Verborgen Cameragrap van Nederland en geeft SBS ook aan het ultieme zaterdagavond-gevoel te geven door middel van de Zaterdagavondshow met Marc-Marie en Beau.

Maar dit seizoen lijken de rollen compleet omgekeerd. RTL scoort met de nieuwe tv-formats. Benidorm Bastards, Holland’s got Talent en My Name is… scoren in het weekend en laten hiermee SBS ver achter zich met hun marktaandeel. SBS beleeft flop na flop. De kijkers van Popstars zijn ruim gehalveerd in vergelijking tot het vorige seizoen, de Leukste Verborgen Cameragrap wist slechts 800.000 kijkers te trekken en ook de Zaterdagavondshow flopt. Scoorde Paul de Leeuw ruim 1,8 miljoen kijkers met dit format, Beau en Marc-Marie houden slechts 800.000 kijkers over na hun 2e show.

Is Nederland de bloed irritante marketingcampagnes van SBS zat? Betekend dit het einde van de SBS-marketing? Waarom slaat deze marketingvorm niet meer aan? Volgens marketeers is hier een simpele verklaring voor. Als mensen door middel van de ouderwetse injectienaaldtheorie vaak horen dat een programma spectaculair is en heel Nederland aan de buis gekluisterd zit, dan geloven zij dat na een paar keer. Maar als deze marketingvorm wordt geforceerd en voor alle programma’s van SBS wordt gebruikt, verliezen zij hiermee de geloofwaardigheid van deze berichtgevingen.

4 Responses so far.

  1. [...] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Mediajournaal.nl, Stacey LeRoy-Dyson. Stacey LeRoy-Dyson heeft gezegd: Is Nederland SBS-marketing zat? http://bit.ly/bLDwfz #strategieonline [...]

  2. [...] Is Nederland SBS-marketing zat? | Strategie-Online.nl [...]

  3. [...] Is Nederland SBS-marketing zat? | Strategie-Online.nl [...]


Populair

sbs6

Is Nederland SBS-mar

In 2006 werd SBS een serieuze concurrent binnen omroepland toen ...

Exclusief interview

Dagelijkse leven Onze bezoekers waren voornamelijk erg geïnteresseerd in de personen ...

ReclameBlik: Bier

We beginnen bij de marktleider van de biermarkt. Heineken. Heineken ...

Positiviteit: Mannen

We nemen weer even de bouwvakkers als voorbeeld. Zij staan ...

Welkom op het Strate

Anno 2009 is het hebben van alleen een website niet ...