Advertising Age publiceerde maandag zijn cijfers rondom marketing en promotie van grote merken. Hierin wist BP er met kop en schouders bovenuit te steken. Opmerkelijke inzet van online marketing in de campagnevoering, nadat zij negatief in het nieuws kwamen rond de olieramp. Miljoenen euro’s zijn geïnvesteerd in Google reclame. Zonde van het geld of misschien toch niet?
Voor de olieramp werd er ruim 100 miljoen dollar per jaar uitgegeven aan reclame. Via de traditionele media, zoals kranten, tv en radio, verschenen commercials. Na de olieramp verdwenen de spotjes van de buis, het werd weer stil rond BP. Voorheen interesseerde BP zich helemaal niet in online marketing. Hoe hoog zij stonden binnen zoekmachines was totaal niet interessant voor ze. Maar het lijkt er op dat de ramp hier verandering in heeft gebracht. Voor de ramp gaf Google maandelijks 57.000 dollar uit aan online advertenties. Nu behoort BP tot één van de bedrijven die het meeste uitgeven aan de zoekmachines. Zij geven nu ruim 100 miljoen dollar per jaar uit aan advertenties in Google.
Is dit een verstandige zet van BP? Volgens marketeers is het heel verstandig om een overstap te maken van traditionele media naar de nieuwe media. Echter is daar wel een kanttekening bij. BP investeert fors in advertenties in Google, terwijl zij met dit budget beter het geld hadden kunnen investeren in een goede SEO. Door zo op een ‘natuurlijke’ manier hoog te komen staan binnen de zoekresultaten.