• RSS
  • Facebook
  • Twitter

Het Regus heeft een nieuw onderzoek gepresenteerd. Hieruit blijkt sterk dat Nederlandse medewerkers massaal hun werk opzeggen na hun zomervakantie of hiertoe in verleiding komen. De redenen hiervoor zijn divers, als gebrek aan communicatie en betrokkenheid, gebrek aan visie op de onderneming of het uitblijven van die beloofde promotie ondanks uitstekende resultaten.

53 procent van de respondenten geeft aan niet te blijven bij een bedrijf waar het management niet voldoende communiceert en 47 procent gaat weg bij een bedrijf met onvoldoende visie. Voor 43 procent geldt dat het uitblijven van een volgende carrièrestap reden is om te gaan.  ”Tijdens de zomervakantie hebben veel mensen meer tijd om na te denken over de voor- en nadelen van hun baan. Onderzoek laat zien dat een van de effecten van een rustperiode is dat meer medewerkers besluiten hun baan op te geven en om zich heen gaan kijken . Bedrijven die niet zorgen voor voldoende extra’s lopen daardoor kans dat hun toptalent vertrekt. De hoeveelheid stress die mensen ervaren is tijdens de recessie uit de hand gelopen, doordat mensen harder en langer zijn gaan werken om hun hypotheek te betalen. Er is door veel bedrijven gesneden in bonussen en emolumenten om de moeilijke tijd door te komen. Nu de economie aantrekt zullen werknemers in groten getale naar andere werkgevers – die hen betere arbeidsvoorwaarden bieden – uitwijken,” aldus Eduard Schaepman namens het onderzoeksbureau.

Door de zomervakantie ontdekken en proeven zij weer even van de vrijheid. De medewerkers krijgen de ruimte om na te denken. Als dan bij terugkomst op het werk er iets voor valt, kan dat zomaar die ene ‘laatste druppel’ zijn. In vaktermen wordt dit ook wel een braindrain genoemd. Er is onderzoek gedaan naar de oplossingen om dit probleem te voorkomen op de werkvloer. Uit onderzoek bleek dat een gepaste loonsverhoging, verhoging van het pensioen of particuliere medische verzekeringen de beste middelen zijn. Maar ook flexibelheid in werktijden, pauze-tijden wordt gewaardeerd door werkend Nederland. Het is nog onbekend hoeveel mensen ontslag hebben genomen na de zomervakantie van 2010. Deze cijfers worden dit najaar bekend gemaakt door het CBS.


Populair

sbs6

Is Nederland SBS-mar

In 2006 werd SBS een serieuze concurrent binnen omroepland toen ...

Exclusief interview

Dagelijkse leven Onze bezoekers waren voornamelijk erg geïnteresseerd in de personen ...

ReclameBlik: Bier

We beginnen bij de marktleider van de biermarkt. Heineken. Heineken ...

Positiviteit: Mannen

We nemen weer even de bouwvakkers als voorbeeld. Zij staan ...

Welkom op het Strate

Anno 2009 is het hebben van alleen een website niet ...