• RSS
  • Facebook
  • Twitter

In 2006 stopten twee jongens Mentos snoepjes in een Cola Light-fles, daardoor ontplofte de fles.
Hier was een viral van gemaakt; de Mentos-viral. Bij Coca-Cola schoot dit in het verkeerde keelgat, maar Mentos zag de lol er wel van in en gebruikte deze viral voor een tal van andere virals.
Dat was toen.
Nu zijn de rollen omgedraaid, op Facebook wel te verstaan.

Coca Cola is in 2010 het op drie na populairste merk op Facebook met 11,3 miljoen fans en veel social media-acties.
Mentos had tot voor kort maar 10.000 fans op deze site.
Het bureau van Mentos, Isobar, probeert daar nu iets aan te doen.
Ze bieden een korting aan in ruil voor een Facebook ‘Like’.
(Dit houdt in dat je, als je op de button ‘Like’ klikt, als consument laat zien dat je in iets geïntereseerd bent.In dit geval dus Mentos.)
Met het resultaat dat Mentos in 1 dag 110.000 nieuwe fans had.
Een dure actie: een grote groep Facebook-fans aanspreken in 1 dag kan oplopen tot $500.000.

‘Bigger is better’geldt nog steeds voor veel bedrijven. Ze gooien met aanbiedingen om zo snel mogelijk een grote fanbase te creëren. Het staat natuurlijk goed als je veel fans hebt en het steelt het (merk) ego, maar is dit wel de goede manier, en krijg je er ook de juiste fans door?

Een ‘Like; geldt hier als earned media impressie, In het netwerk van de fans verschijnen alle updates, en als je als merk veel met je fans interacteert, leidt dat tot nog meer earned media, en meer fans.
Maar daar zit ook de valkuil. Veel merken geven allerlei cadeautjes aan de fans, maar communiceren vervolgens niet met hen.

Of ze kunnen niet communiceren omdat ze de verkeerde fans hebben aangetrokken.
De consumenten die afkwamen op een leuke aanbieding, maar verder niks met het merk hebben.
Zo kan het dus dat je meer dan 100.000 fans hebt, maar er op een poll, maar 100 mensen reageren.
En dat staat helemaal niet goed.

Kerry Lange van Isobar Noord-Amerika zegt het mooi: ‘De waarde van fans is nul zolang je niet iets met ze doet. Je hebt ze in het speelveld gekregen, nu moet je ook met ze spelen.’


Populair

sbs6

Is Nederland SBS-mar

In 2006 werd SBS een serieuze concurrent binnen omroepland toen ...

Exclusief interview

Dagelijkse leven Onze bezoekers waren voornamelijk erg geïnteresseerd in de personen ...

ReclameBlik: Bier

We beginnen bij de marktleider van de biermarkt. Heineken. Heineken ...

Positiviteit: Mannen

We nemen weer even de bouwvakkers als voorbeeld. Zij staan ...

Welkom op het Strate

Anno 2009 is het hebben van alleen een website niet ...